عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج و خودکارآمدی آنان در سال تحصیلی ۹۲-۹۱



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج و خودکارآمدی آنان در سال تحصیلی ۹۲-۹۱" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58988
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج و خودکارآمدی آنان می‌باشد. این پژوهش در حیطه پژوهش‌های توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر یاسوج (800 نفر) و نمونه آماری شامل 260 نفر می‌باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان و مقیاس خودکارآمدی اسچانن موران و ولفولک هوی می‌باشد. نتایج تحقیق حاکی از رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار همه عوامل سنجش توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان و خودکارآمدی آنها می‌باشد. همچنین از میان عوامل سنجش توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان، مؤلفه تلاش در جهت بهبود کیفیت تدریس بالاترین همبستگی (56%) را با خودکارآمدی معلمان داشته و مؤلفه آگاهی نسبت به مسائل آموزشی دارای ضریب همبستگی (51%) با خودکارآمدی می‌باشد. همچنین مؤلفه‌های دیگر توسعه‌ی حرفه‌ای؛ دستیابی به فرصت‌های یادگیری توسط معلمان، مشارکت در کارگاه‌ها و دوره‌های ضمن خدمت، تمایل به ارزشیابی، مشارکت معلمان با همکاران خود، تعهد معلمان در مبادله تجارب آموزشی، و مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات معلمان به ترتیب دارای ضریب همبستگی (36%)، (39%)، (46%)، (37%)، (48%)، (29%) با خودکارآمدی معلمان بوده است. میزان همبستگی نمره کل توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان با خودکارآمدی آنان (47%) بدست آمد که نشان‌دهنده ارتباط مثبت و معنی‌دار توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان با خودکارآمدی آنان می‌باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن است که با ورود همزمان کلیه عوامل توسعه‌ی حرفه‌ای، حدود44% تغییرات مربوط به خودکارآمدی معلمان را می‌توان با آنها پیش‌بینی نمود و مابقی تغییرات (56%) مربوط به سایر عوامل است. همچنین مشاهده می‌شود که از میان عوامل توسعه‌ی حرفه‌ای، مؤلفه آگاهی نسبت به مسائل آموزشی با ضریب بتای25% بیش‌ترین نقش را در پیش‌بینی خودکارآمدی معلمان داشته است. واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه‌ای، خودکار آمدی، معلم ابتدایی، شهر یاسوج.
    Abstract
    The main purpose of this study is to examine the relationship between the professional development and self-efficacy of elementary school teachers in Yasooj city of iran. This study falls into category of descriptive and correlative type of studies. The statistical population of the entire teachers from elementary schools of Yasooj city consists of 800 persons while the statistical sample includes 260 persons derived from the Sampling Formula . The research instrumentation consists of questionnaires targeting the professional development and self-efficacy scale of teachers Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy. Research Results shows Positive and significant relationship between All components of measurement the professional development and their self-efficacy. the Efforts to improve the quality of teaching component has the highest correlation(56%) with self-efficacy of teachers from among other components of professional development, while the component Awareness of educational issues has a 51% correlation with the self-efficacy. Also, Other components of professional development: Access to learning opportunities, Participate in workshops and in-service courses, The desire to continually evaluate, Teachers participate with their colleagues, Commitment of teachers to exchange experiences, and ICT skills of teachers, correlation 36%, 39%, 46%, 37%, 48%, 29% with teachers self-efficacy. The correlation between the overall score of professional development of teachers with their self-efficacy was 47% which reflects the positive and significant relationship between the professional development and self-efficacy of teachers. The results of regression analysis also suggest that nearly 44% of the variations relevant to self-efficacy of teachers may be predicted through simultaneous consideration of the entire factors involved in professional development while the remaining 56% are related to the other factors. Also, it is observed that the component of Awareness of educational issue with a beta coefficient of 25% , plays the most important role in prediction of self-efficacy from amongst other factors of professional development , and followed by the Efforts to improve the quality of teaching. Keywords: Professional development, self-efficacy, Elementary teacher