عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و خودکار آمدی مدیران مدارس متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۹ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و خودکار آمدی مدیران مدارس متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60013
    تاریخ دفاع
    ۰۹ تیر ۱۳۹۲

    تحقیق حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با خودکارآمدی مدیران مدارس مقطع متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفته که به لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش تعداد 7177 نفر از معلمان و تعداد 359 نفر از مدیران مدارس مقطع متوسطه مناطق نوزده‌گانه شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 بوده‌اند که تعداد 147 نفر از معلمان و تعداد 105 نفر از مدیران به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به رهبری تحول آفرین از پرسشنامه تغییر یافته باس و آوالیو (2000) و برای جمع آوری اطلاعات مربوط به خودکارآمدی مدیران از پرسشنامه شانن موران و گریس (2004) استفاده شده که پایایی آن‌ها نیز از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و90/0 بدست آمده است. از آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه و رگرسیون گام به گام برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها استفاده گردیده است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحول آفرین با خودکارآمدی مدیران وجود دارد و تمامی مؤلفه های رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی، ارتباطات الهام بخش و چشم انداز مشترک) با خودکارآمدی مدیران رابطه مثبت و معناداری دارند. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که از میان ابعاد رهبری تحول آفرین، بعد نفوذ آرمانی (87/0r =) بیشترین همبستگی را با خودکارآمدی مدیران دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داده که تفاوت معناداری میان میزان خودکارآمدی مدیران با سطح تحصیلات آن‌ها وجود دارد و تفاوت معناداری میان دیگر متغیر های جمعیت شناختی ( سن، سابقه آموزشی و سابقه مدیریت) با خودکارآمدی مدیران وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام حاکی از آن است که از بین مؤلفه های رهبری تحول آفرین سه مؤلفه نفوذ آرمانی، ارتباطات الهام بخش و ترغیب ذهنی به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات خودکارآمدی مدیران (متغیر ملاک) را دارا هستند . واژه های کلیدی : رهبری تحول آفرین، خودکارآمدی مدیران، سازمان آموزش و پرورش
    Abstract
    The relationship between transformational leadership and high school principals’ self – efficacy of Tehran’s education organization Abstract Present study has been conducted using the descriptive-analytical method with the study objective of evolution causing Transformational leadership’s relation with the self efficacy of middle schools principals of ministry of education/education organization in Tehran. The transformed questionnaire of Bass and Avolio (2000)were used to aggregate the information/data related to Transformational leadership and the questionnaire of Shannon Moran and Gareis (2004) were used to collect information/data on the self-efficacy of principals that their reliability was obtained 90% and 91% respectively by Kronbach’s Alpha. The descriptive statistical tests, the Pierson’s correlation and single way variance analysis as well as step by step regression were used to analyze the data and hypothesis tests. The results obtained by Pierson’s correlation test indicated that there is a positive and significant relation between ‘Transformational leadership’ with self-efficacy of principal and all components of Transformational leadership(ideal or utopian influence, inspiring motivation, mental encouragement, individual or personal considerations/observances, inspiring communications as well as common perspective) have positive and significant relation with self efficacy of principals. In addition, the results of Pierson’s correlation test indicates that among the dimensions of Transformational leadership, the ideal influence (r=0/87) has the most correlation with the self efficacy of principals. The results of variance analysis test also indicated that there is a significant difference between self efficacy rates of principals with their academic level and there is no significant difference between other demographic variables (age, educational records/background and management background) with self efficacy of principals. Results of regression analysis also indicate that among the components related to Transformational leadership, three components of ideal influence, inspiring communication and mental encouragement are criterion variable for explaining the changes of self efficacy of principals as pre variables between entry standard to final regression equation. Keywords: Transformational leadership, Self efficacy of principals, Education organization