عنوان پایاننامه
آموزش و توسعه در جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58937
- تاریخ دفاع
- ۰۴ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- زهرا پهلوانی
- استاد راهنما
- سیداحمد موثقی گیلانی
- چکیده
- برای رسیدن به توسعه وپیشرفت،نیازمندافرادمتفکر ومتخصص هستیم.این امر،بخصوص،ازطریق نظام آموزش وپرورش مهیامی شود.این نظام آموزشی یک کشوراست که می تواند،مهارت وتوانایی برای افرادایجادکندوافرادی توانمندرابرای پذیرش مسئولیت درآینده یک کشور،تربیت نماید.افرادی که با مهارت ،تفکروتوانمندی خود،توانمندی پاسخگویی به نیازهای کشوروگام برداشتن درجهت رفع مشکلات رادارند. مدرسه محل تمرین چیزی که به دیروز تعلق دارد وبرای زندگی دیروز مناسب بوده است،نیست.مدرسه جایی است که در آن به گفته امام علی (ع) فرزندان باید برای زمان خودشان آماده شوند.بایدعلم و فرهنگ جدید متناسب با نیازهای جامعه،در راستای ایجاد و افزایش روحیه کار و خلاقیت و افزایش مهارت های فردی و جمعی،در نظام آموزشی کشور،تعلیم داده شود تا به تدریج در افراد نسل آینده کشور نهادینه گردد. تعلیم و تربیت همواره رو به آینده دارد و مربیان همواره باید در آینده زندگی کنند و امکانات آن را باز شناسند تا امروز بتوانند برنامه آموزش و پرورش را تدوین کنند،اما هیچ کس نمی تواند به آینده سفر کند، مگر اینکه راهی را که از گذشته به اکنون رسیده است،بشناسند. برخی از اندیشمندان،که از آن جمله می توان به آدام اسمیت اشاره کرد،معتقدند،نیروی انسانی یک جامعه مهمترین رکن توسعه محسوب می گردد.از آنجایی که انسان ها به وسیله تربیت،رشد یافته و رفتار می کنند، باید در ابتدا نیازهای جامعه را شناخت،فرهنگ متناسب برای پاسخ گویی به آن نیازها را ایجاد کرد و در نهایت افراد را متناسب با فرهنگی که پاسخ گوی نیازها و ساختار جدید می باشد،تربیت نمود. تعلیم و تربیت اگرچه به پرورش شخص اهمیت می دهد، اما افراد را برای جامعه و خدمت به آن می پرورد، پس بهتر است در کار خود به نیازها و مقتضیات زندگی عمومی نظر کند.مربی باید بداند که در شرایط کنونی ،جامعه به چه انسان هایی نیازدارد. پیداست که وقتی مقصد توسعه است،پرورش این انسان ها هم ضرورت دارد و در تعلیم و تربیت نمی توان اهمیت آموزش و پرورش فنی ـ تکنیکی رانادیده گرفت ولی تربیت تکنیکی یکی از ضرورت هاست و باید به فرهنگ متناسب با توسعه نیز توجه کرد.توسعه مشکل بدست می آید، زیرا باید در کشور اقتصاد،جامعه،فرهنگ،آموزش، پژوهش، تحقیق و سیاست در یک تناسب قرار گیرند.
- Abstract
- In order to achieve development and progress, a country needs thoughtful, specialized human power which is to be made, particularly, through educational system. It is the latter that creates skills and resourcefulness and cultivates potent persons, capable of accommodating needs and tending address problems and to assume the future societal responsibilities. Schools are not the place to practice old patterns which suit yesterday life, but that where to prepare the youth for the roles of their own time- as Imam Ali says. The educational system has to provide the new generations, and gradually institutionalize in them, modern science and culture, which respond to contemporary needs, elevate the spirit of endeavor and creativity, and empower individual and collective skills. Education is a forward-looking process. Those directing it should be aware of future and explore its potentials in order for them to be able to make the educational policies for the present day. Having a view of future, however, is impossible without deep knowledge about the path that connects the past to the present. Some thinkers, among them Adam Smith, consider human resource as the most essential element for development. Since it is education that controls and shapes behaviors, the necessary steps toward development are: first, to find the societal needs; second, to create the appropriate culture in order to supply them; and finally, to cultivate individuals according to this culture, in line with contemporary conditions and structure. Although education focuses on cultivating individuals, as this cultivation is for the sake of socialization, it ought to take into account the requirements and conditions of public life. An instructor has to know what kind of members the society needs to have under any given circumstances. Naturally, when the society is planning for development, it needs to prepare human sources for this purpose. Technical education is essential, but it is not the only requisite. Development also requires the culture fitting it. The reason development is hard to achieve is that different factors- economy, societal structure, culture, and education- need to coordinate before the movement toward it can begin Key Words: Development, Education, Culture, Human Sources, Society