اثر بخشی آموزش والدگری بر کاهش میزان تنیدگی روانی مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58288
- تاریخ دفاع
- ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- سهیلا بارفروشی درونکلا
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش والدگری ، بر کاهش میزان تنیدگی روانی مادران کودکان کم توان ذهنی در شهر گرگان انجام گرفت . روش پژوهش شبه آزمایشی بوده . بدین منظور از بین مادرانی که، کودکانشان در مقطع ابتدایی مدارس استثنایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1392- 1391مشغول به تحصیل بودند ، 15 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش تنیدگی روانی مادران از پرسشنامه 66 سوالی استرس هری (2005)استفاده شد . آموزش والدگری طی 8 جلسه به مادران داده شد. بعد از دو هفته مجددا پرسشنامه فوق بر روی آزمودنی ها اجرا شد. 6 هفته پس از پس آزمون دوباره پرسشنامه ، اجرا شد . داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات آزمودنی ها در سه اجرا وجود دارد . آزمون تعقیبی حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد . همچنین بین پیش آزمون و آزمون پیگیری (پس آزمون دو ) تفاوت معناداری وجود دارد ، ولی بین پس آزمون و آزمون پیگیری تفاوت معنادار نیست. بنابراین می توان گفت آموزش والدگری باعث کاهش میزان تنیدگی می شود ، ولی باید پیگیری شود و آموزش به روش های مختلف ادامه یابد تا به نتایج مطلوب دست یافت . واژگان کلیدی:آموزش والدگری ،کم توانی ذهنی آموزش پذیر ،تنیدگی روانی.
- Abstract
- The perpose of this study was to examine the effect of parent traning on mothers who have children with educable mental retard in city of Gorgan. The method was qusiexperimental design . the subjects of this study were all mothers who had children with educable mental retard in exceptional schools in Gorgan , 15 mothers choosen by convenience sampling .In order to assess rate of stress the mothers, Hari`s stress inventory(2005) was applied . The Analysis of Variance with repeated measures showed that the differences between the performance of the group in pre –test with post- test and difference in pre – test and second post – test. but between post – test1 and post – test2 wasn`t statically significant difference . There fore , parent Traning has positive effect on the reduce rate of mothers ` stress with educable mental retarded. Key word : stress,Parent Traning, educable mental retard.