عنوان پایان‌نامه

بررسی موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی و ارائه راه حل های آن مورد دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی و ارائه راه حل های آن مورد دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42572;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1456ع
    تاریخ دفاع
    ۲۸ مهر ۱۳۸۸

    چکیده تحقیق حاضر با هدف شناسائی نظر کارشناسان ICT در مورد موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای اجرایی جهت رفع موانع شناسائی شده، اجرا شده است. جهت دستیابی به مؤلفه‌های اصلی پژوهش، به بررسی مطالعات انجام شده و کسب نظرات صاحبنظران مختلف در این زمینه پرداخته شده و موانع توسعه ICT استخراج گردید و پس از بررسی و طبقه‌بندی، پنج مؤلفه (موانع زیرساختهای فنی-تکنولوژی، موانع آموزشی، موانع بودجه‌ای، موانع قانونی و موانع نگرشی و رفتاری) انتخاب شده‌اند. این تحقیق از نوع توصیفی-کاربردی است که در آن از روش‌های پژوهش ترکیبی (روش تحقیق کمی و کیفی) استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کارشناسان ICT (متخصصین، مهندسین و افراد مسئول در بخش IT) در تمامی دانشکده‌ها، مؤسسه‌ها، مراکز و ادارات دانشگاه تهران، در نیم سال دوم سال تحصیلی 88-1387 می‌باشد، که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده، و با استفاده از فرمول کوکران، تعدد 95 نفر بعنوان نمونه انتخاب شده‌اند. از آنجائی‌که هدف تحقیق حاضر بررسی نظر کارشناسان ICT در مورد موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی بود، ابزارهایی جهت شناسائی موانع توسعه ICT که شامل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده در نظر گرفته شده بود. پرسشنامه‌ای بکار رفته، یک پرسشنامه محقق ساخته است، حاوی 34 سوال بسته و 2 سوال باز می‌باشد. به منظور سنجش اعتبار پرسش‌های بسته از آلفای کرونباخ استفاده شده‌است و روائی آن توسط اساتید راهنما و مشاور تایید واقع شد. جهت تجزیه و تحلیل سئوالات پژوهش، شناسایی و طبقه بندی موانع بازدارنده توسعه ICT‌ در دانشگاه تهران از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده‌است. یافته‌های تحقیق نشان داد که موانع توسعه ICT در دانشگاه تهران به ترتیب: موانع آموزشی، موانع زیرساخت‌های فنی – تکنولوژی، موانع بودجه‌ای و موانع قانونی می باشند و عوامل نگرشی و رفتاری جزی از موانع توسعه ICT در دانشگاه تهران نمی باشند. شاخص‌های (میزان استقلال مالی واحد‌های IT، میزان تناسب برنامه‌های آموزشی ICT با نیازها، میزان دانش و مهارت ICT میان دانشجویان، میزان آشنائی افراد با زبان انکلیسی برای کار با ICT، میزان استاندارد فضای موجود جهت نصب آسان تجهیزات ICT، تعداد نیروی انسانی متخصص در زمینه ICT و میزان واضع و مشخص بودن راهبردها و چشم‌انداز ICT از میان شاخص‌های بررسی شده، در حد پایین گزارش شده‌اند. به منظور رفع موانع شناسائی شده، راه حل‌هایی در فضل پنجم، پیشنهاد شده است. کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات، موانع توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، آموزش عالی، دانشگاه تهران.
    Abstract
    Abstract The main objective of this study was to identify barriers and pitfalls of development of information and communication technologies in the University of Tehran and to provide possible solutions to them. In order to obtain the main variables (barriers) of the research, a revision of similar researches was carried out and views and opinions of different experts in this area were sought. The problems encountered with the development of information and communication technologies were then collected, categorized, and five variables: technological (infrastructural) barriers, educational barriers, financial barriers, legal (regulation and law) barriers, and attitudinal and behavioural barriers were selected. The study used mixed methodology (quantitative and qualitative methods) to collect data. That means, a researcher self generated questionnaire, interview, and observation methods were applied. The population of the study was ICT technicians (specialists, engineers and other ICT unit personnel) of all faculties, institutes and main offices of the University of Tehran, present in the second semester of the academic year 2008/2009. In order to determine the number of samples, a simple random sampling was carried out, and by the use of Cochran's formula, 95 persons were selected. To obtain the reliability of the questionnaires, a Cronbach's alpha was performed. Inferential statistics (Khi square) was used to analyze the research questions. Descriptive statistics were calculated to discern the demographic status of the respondents, and classify the barriers to development of ICT in the University of Tehran. The study findings revealed that: lack of ICT education, poor ICT infrastructure, lack of financial support, and legal (regulations and law) problems are the major barriers to ICT development at university of Tehran. Attitudinal and behavioural factors have not identified as ICT barriers at University of Tehran. At the end suggestions are provided on the imp