عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر غزل خاقانی برغزلیات شمس
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 2053،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62179
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- راحله محمودی
- استاد راهنما
- محمدرضا ترکی
- چکیده
- امروزه در ادبیات بررسی دیدگاه ها و روابط شاعران با یکدیگر جایگاه مهم و درخور توجهی پیدا کرده است. اهمیت این کار از این منظر شایان توجه است که تاثیرپذیری هر شاعر از دیگران به خوبی روشن و آشکار می شود. افضل¬الدین بدیلخاقانی شروانی را باید یکی از بزرگ¬ترین شاعران صاحب سبک ادب پارسی دانست که بر بسیاری از شاعران بعد از خود تأثیرگذاشته¬است. عواملی چون سبک غریب شاعر، آوازه¬ی بلند و مقام او در قصیده ¬سرایی، و اظهار توانایی و برابری و حتی حس برتری جویی بر شاعران دیگر باعث شده است که سخن او در میان سرایندگان بعد از او مورد توجه قرار گیرد. از شواهد موجود در غزل های مولانا چنین بر می آید که وی در سرودن برخی غزل های خویش به غزل های خاقانی نظر داشته است. از تتبع در غزل های مولانا به ردیف ها، قوافی، وزن ها، الفاظ، تعابیر و مفاهیمی بر می خوریم که در غزل های خاقانی نیز سابقه دارد و این پیروی قابل ملاحظه و بررسی می باشد. آنچه در پی خواهد آمد در زمینه همانندی های مولانا از خاقانی در باب غزل است. کلیدواژه: تاثیرپذیری، خاقانی، غزل، مولانا،
- Abstract
- Nowadays, the study of different poets’ viewpoints and attitudes and their relationships with each others has found an important and considerable position in literature. The remarkable importance of this lies in this fact that by this kind of study the impressionability any poet receive from others is revealed thoroughly and clearly.Afzaladin Baddil ibn Khaghani Shervani should be considered as one of the greatest stylist poets (sahib sabk) in Persian literature who has influenced many of other poets.Factors such as the poet’s strange and singular style, his prominent fame and name and his high position in Qasida composing, and expressing his ability and equality and even his vying with other poets by him has led to considerable position of his word among other poets. Evidences available in Mowlana’s Ghazals reveal that he (Mowlana) has noticed Khaghani’s Ghazals in composing some of his Ghazals. In studing and researching Mowlana’s Ghazals we face some couplets, rhymes, beats, meters, terms, interpretations, and concepts that have been available in Khaghani’s Ghazals and this adherence and dependence is remarkable and should be studied carefully. What will come in this work is the Mowlana’s similarities with Khaghani in Ghazal composing. Keyterms: impressionability, Khaghani, Ghazal, Mowlana