عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی موردی از کارکنان ( کارشناسان) دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42697;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1457ع
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- غلامعلی صیادی رهقی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات مبتنی بر اعتماد میان مجموعه¬های انسانی و سازمانی بعنوان منبعی ارزشمند اشاره دارد. ایده اصلی آن در واژه روابط خلاصه می¬شود و بعنوان یک اهرم توفیق¬آفرین با خلق دستاوردهایی همچون روابط گرم اجتماع انسانی، الگوهای رفتاری قوی، شبکه¬ها و هنجارهای مشترک، انسجام و همبستگی جمعی، تعاون و همکاری متقابل، همدلی، درک و احترام متقابل (ارتباطات و حسن تفاهم)، همیاری و مشارکت داوطلبانه، هویت جمعی و ... که همگی بعنوان مؤلّفه¬های سرمایه اجتماعی شناخته شده¬اند، موجب تحقق اهداف اعضای سازمان می¬شود.امروزه یادگیری سازمانی نیز بعنوان فرآیند کشف و اصلاح خطا در سازمان بعنوان مزیت رقابتی سازمانهای فردا مطرح می¬گردد. بی¬شک دو مقوله سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در جوامع امروزی دارای اهمیت بسزایی هستند و از این¬رو، بررسی رابطه بین این دو مهم، موضوع این تحقیق قرار گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیق، از نوع کاربردی است و از نظر روش گردآوری داده¬ها، توصیفی و از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری این تحقیق را موردی از کارشناسان دانشگاه تهران به تعداد 989 نفر تشکیل می دهند، لذا از این جامعه نمونه ای به حجم 338 کارشناس با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبتها انتخاب شد و درنهایت تعداد 291 پرسشنامه قابل تحلیل بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود؛ لذا جهت سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه 31 سوالی محقق ساخته و جهت سنجش یادگیری سازمانی نیز از پرسشنامه 31 سوالی نیف (2003) استفاد شد. پایایی ابزار با روش آلفای کرانباخ محاسبه شد و نتایج، بیانگر پایایی مناسب ابزار بود. جهت تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، آزمون فریدمن، تی دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که: 1. سرمایه اجتماعی و ابعاد آن دارای رابطه مثبت، مستقیم و معنادار درسطح معناداری 01/0 با یادگیری سازمانی هستند. 2. سرمایه اجتماعی دارای رابطه مثبت، مستقیم و معنادار درسطح معناداری 01/0 با ابعاد یادگیری سازمانی می باشد. 3. ابعاد سرمایه اجتماعی قادر به پیش بینی متغیر یادگیری سازمانی در سطح معناداری 01/0 می باشند. 4. و میزان سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی کارشناسان با توجه به متغیر سطح تحصیلات دارای تفاوت معنا دار در سطح معنا داری 1 درصد میباشد.
- Abstract
- A Survey of the Relationship between Social Capital and Organizational Learning: A Case study of staff (experts) of the University of Tehran Abstract: Social Capital refers to ties and connections between human and organizational groups as an invaluable source. The main idea behind it is summed up in the term "relation", and as a powerful instrument it leads to achievements like friendly social relations, mutual cooperation, mutual andrestanding, voluntary cooperation, social identity, etc., all of wich are identified as components of social capital, wich in turn actualize organizational goals.Today,organizational learning as a process of identification and improvement of error in organization is regarded as a competitive advantage for Tomorrow 's organizations. Undoubtedly, social capital and organizational learning are two important issues in today 's societies. The present research is an applied, descriptive, correlational study. 989 staff members (experts) from the University of Tehran formed the population for this study, out of which 338 people were sampled out using stratified sampling. In the end, it was found that 291 questionnaires were useful. The data collection tool was a questionnaire. To investigate social capital, a 31- item questionnaire made by the researcher was used and to investigate organizational learning, another 31- item questionnaire made by NEEF (2003) was employed. The realiability of the tools, checked by alpha Cronbach 's formula, was found to be acceptable. Data analysis was done through descriptive and inferential statistical procedures such as pearson correlation coefficient, multiple regression, freedman test, independent t-test, and one-way ANOVA. The results indicated that: 1) Social Capital and its dimensions have a significant positive correlation with Organizational Learning (alpha set at 0.01). 2) Social Capital has a significant positive correlation with Organizational Learning (alpha set a