علل کاهش انگیزه دانشجویان رشته های فنی - مهندسی و علوم تربیتی و علوم پایه برای ادامه تحصیل در رشته خودشان و گرایش آنها به ادامه تحصیل د رعلوم رفتاری د رمقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43403
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محدثه زکی خانی همت آبادی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور بررسی علل کاهش انگیزه دانشجویان رشتههای فنی¬ـ مهندسی و علوم پایه برای ادامه تحصیل در رشته خود گرایش آنها به ادامه تحصیل در رشتههای علوم رفتاری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران، اجرا شده است. در این راستا هشت سؤال در خصوص عوامل مؤثر بر تغییر رشته این دانشجویان مطرح شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی میباشد. به منظور بررسی سؤالات پژوهش، از میان کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکدههای علوم رفتاری دانشگاه تهران که رشته تحصیلی دوره کارشناسی آنها یکی از رشتههای فنی ـ مهندسی یا علوم پایه بوده است تعدادی به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که در اختیار گروه نمونه قرار گرفت جمعآوری گردیدند. پس از جمعآوری دادهها و تحلیل آنها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نتایج ذیل حاصل گردید. وضعیت عوامل مؤثر بر تغییر رشته این دانشجویان بدین صورت میباشد که عامل توانایی و استعداد فردی در سطح خیلی پایین، عوامل علایق فردی، آگاهی و شناخت قبلی فرد و عوامل اقتصادی در حد پایین و عامل اجتماعی در سطح متوسط میباشد. عوامل مؤثر بر تغییر رشته از لحاظ رتبهبندی دارای تفاوت معنادار بوده بدین صورت که بالاترین رتبه مربوط به عامل اجتماعی و کمترین رتبه مربوط به توانایی علمی و استعداد فردی میباشد. پنج متغیر مورد نظر محقق (علایق فردی، توانایی و استعداد فردی، شناخت و آگاهی قبلی فرد از رشته تحصیلی، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی) دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار بر متغیر انگیزه تغییر رشته میباشند و 36 درصد از تغییرات متغیر ملاک را تبیین میکنند و از میان این پنج عامل که به عنوان عوامل مؤثر بر تغییر رشته در نظر گرفته شدند متغیر عوامل اجتماعی دارای بیشترین و متغیر عوامل اقتصادی دارای کمترین ضریب رگرسیونی میباشند.
- Abstract
- ندارد