عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1551ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46068
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- جمال عبدالملکی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- پژوهشهای انجام شده در باب پیشرفت تحصیلی بیشتر در حوزه های روانشناختی، روش، محتوا و برنامه ریزی صورت گرفته است، در این میان بررسی های اجتماعی در جامعه ما بسیار نادر و انگشت شمار است. از آنجا که مسئله پیشرفت تحصیلی در نظام آموزشی منفک و جدا از مسائل اجتماعی نیست، لزوم توجه به این بعد از نظام آموزشی تحت عنوان جامعه شناسی آموزش و پرورش درخور توجه است. لذا پژوهش حاضر قصد بررسی رابطه یکی از مسائل نوین جامعه شناسی نظام آموزشی تحت عنوان سرمایه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد. پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها و تحلیل آنها؛ روش مورد استفاده روش توصیفی و از نوع طرح های همبستگی و خاصاً تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش حاضرعبارت ازکلیه دانش آموزان پایه اول متوسطه مناطق نوزده گانه شهر تهران در سالتحصیلی 87-86 میباشد. که از این جامعه نمونه ای به حجم 897 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. در پژوهش حاضر جهت گردآوری داده ها از مقیاس سرمایه اجتماعی دانش آموزان ایرانی (S.S.S.I )که توسط محقق و بر اساس مطالعات نظری و تجربی صورت گرفته در مفهوم سرمایه اجتماعی (ابعاد،شاخص،سطوح و انواع) سه بعد(کیفیت شبکه،ساختار شبکه و ارتباطات شبکه)شش شاخص(هنجارها ،اهداف مشترک ،اندازه شبکه،تراکم شبکه؛انسجام ارتباطات و تبادل دانش و اطلاعات )دو نوع(بین گروهی و درون گروهی)و سه سطح(خرد،میانی،کل). تدوین شده است و مراحل استاندارد سازی آن به عنوان یک مقیاس مناسب و کارآمد در تحقیقات آموزشی طی شد، استفاده شد.ویژگی های فنی مقیاس سرمایه اجتماعی دانش آموزان ایرانی از دو جنبه پایایی و روایی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل ضرایب پایایی آلفای کرانباخ ،از آنجا که ضرایب پایایی مقیاس سرمایه اجتماعی در دامنه حداقل 70/0 تا 925/0 قرار دارد می توان گفت ابزار از ویژگی پایایی مناسب برخوردار است. جهت تعیین روایی مقیاس در پژوهش حاضر از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مرتبه دوم استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر کفایت تحلیل عاملی مقیاس سرمایه اجتماعی در باب ابعاد و شاخص های سرمایه اجتماعی در طی چهار مرحله بود . همچنین نتایج تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم نیز بیانگر برازش و روایی مناسب ابزار بو
- Abstract
- Majority of the researches done in educational progress are related to the areas of psychology , methodology, content and planning and out of this, social issues in Iranian society are rare .as far as in an educational system educational progress is not isolated from social issues, attention to this from an educational point ,view under the title "sociology education" sound important. Therefore, this study tends to investigate the relation between an issue in modern sociology of education system called social capital and educational progress. The research population in this study is the first year high scholars in the 19 districts Tehran in 2008, this population an 897 sample students were chosen classifiable randomly. In this study, S.S.S.I was used in collect data, which was done by the researcher on the basis theoretical and experimental study is and in the notional social capital, three dimensions (quality network, network structure and network relations). Six indexes (norms, common goals, network size, network density, network solidarity, relation and knowledge exchange and exchange of information). Two types (intergroup and intra group) and three level (small, avreag, total) have been complied and standardization processes as an efficient and appropriate scale were used. Technical features of social capital in Iranian students were studied from tow aspect reliability and validity .with regard to the results obtained from cronbakh alpha is in the minimal range of 0/7-0/925.it can be said that the instruments have the reliability. In order to determine validity in this study second order confirmatory factor analyses was used. The result obtained from discovers factor analyses show the efficiency in the diminution and index of social capital scale in four stages. The results of second order confirmatory factor analyses are a prove the efficiency and validity of the instruments (chi-scour: 616/14which is not significant at 0/05 level, rmsea: 0/031, cfi, gf