عنوان پایان‌نامه

تاثیر زنگ دایره بر جو روانی - اجتماعی کلاس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوم راهنمایی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی ۸۸-۸۷




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43359
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۸۸

    پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر استفاده از رویکرد "زنگ دایره" بر بهبود جو روانی – اجتماعی کلاس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران، اجراء شده است. در این راستا دو فرضیه در خصوص تأثیر مثبت زنگ دایره بر جو کلاس و پیشرفت تحصیلی، مطرح شده است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون می باشد. به منظور بررسی فرضیات فوق، از میان مدارس راهنمایی دخترانه منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران که جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده است، یک مدرسه با روش مرحله ای انتخاب گردید و انتساب دو کلاس پایه دوم این مدرسه در گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی بوده است. برای اندازه گیری ادراک دانش آموزان از جو روانی – اجتماعی کلاس از آزمون محقق ساخته استفاده شده و سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق آزمونهای معلم ساخته دروس ریاضی،‌ علوم و تعلیمات اجتماعی استفاده شده . فعالیت های رایج در زنگ دایره از جمله بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات، بازی و فعالیت گروهی در قالب 14 جلسه اجراء گردید. پس از اجرای پس آزمون و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس و ازمون t نتایج ذیل حاصل گردید. تأثیر زنگ دایره بر بهبود جو کلاس در سطح 05/0 P< معنادار گزارش شده و فرضیه اول مورد تأیید قرار گرفته است. بنابراین می توان گفت زنگ دایره تأثیر مثبت و معناداری بر جو روانی – اجتماعی کلاس داشته است. در زمینه فرضیه دوم داده ها نشان می دهد که تأثیر زنگ دایره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران،‌ معنادار نبوده است که این امر به رد فرضیه دوم پژوهش انجامیده است.
    Abstract
    Abstract The present research is executed for study of usage of effect from “ circle time “ on the psycho- social climate of the class and academic achievement – Tehran' s first district, second grade guidance school’s girls. There are two hypothesises for positive effect of “ circle time “ on climate and accademic achievement . style of research is quast – experimental design with pretest – posttest and control group. For the study of above hypothesis, one school is chosen with the stage sampling from Tehran’s first district, second grade guidance school’s girls and two classes of second grade is chosen randomly. For measuring student comprehension from psycho – social climate of the class is used from researcher made test and students experiment process by the way of teacher made exam for math, biology and social science. Current activities in circle time executed as a result of playing and group activities in 14 sections. This conclusion is gained after post–test executed and datas analysis with the usage of co–variance and t–test. Circle time effect on improvement of climate of class in P< 0/05 level is signified and first hypothesis is confirmed. Second hypothesis is demonstrated that circle time effect on academic achievement Tehran’s first district, second grade guidance school’s girls was meaningless and Second hypothesis is rejected.