عنوان پایاننامه
بررسی نظریه جهش در کودکان فارسی زبان ۵-۳ساله
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65378;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4025،
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سروناز مرادی
- استاد راهنما
- علی درزی
- چکیده
- پژوهش حاضر تلاشیست در به بوت? آزمایش گذاشتن فرضیهای مربوط به دانش کودکان چهار تا پنج سال? فارسیزبان نسبت به نظری? جهش، نظریهای که توسط چامسکی ارائه شد و زیرنظریهای از نظری? اصول و پارامترها به حساب میآید. در چارچوب این نظریه، که در آن دستور جهانی اصلی پذیرفته به حساب میآید، اعتقاد بر این است که کودک با دانشی ذاتی نسبت به زبان بدنیا میآید. این نظریه قائل به وجود اصولی جهانی است و پارامترهایی زبان ـ ویژه. اعتقاد عموم بر آن است که کودک تنها نیاز دارد تا پارامترهای زبانی را که در حال فراگیری است تنظیم کند. اصل همجواری، از اصول نظری? جهش، یکی از محدودیتهایی است که به کودک کمک میکند تا زبان مقصد را فراگیرد؛ و این مهم از طریق محدود کردن حرکت پرسشواژهها در جمله امکان میپذیرد. حرکت در صورتی که پرسشواژه بیش از یک گره جهش را در هر چرخه پشت سر بگذارد، مردود شمرده میشود و جملهای بدساخت به دست خواهد داد. گرههای جهش از زبانی به زبان دیگر متفاوت هستند. جزایر راس در قالب این نظریه توجیهپذیر هستند. در پژوهش پیشرو، فرضیهای مربوط به دانش کودکان پیشدبستانی چهار تا پنج سال? فارسیزبان در مورد دو جزیر? شناختهشد? زبان فارسی به بوت? آزمایش گذاشته میشود. این دو جزیره عبارتند از جزیر? عبارت پرسشی و محدودیت گروه اسمی مرکب. دو آزمون برای سنجش دانش کودکان نسبت به جزایر فوقالذکر طراحی شدند. نتیج? حاصل از این دو آزمون آشکارا نشاندهنده این هستند که کودکان نسبت به محدودیت گروه اسمی مرکب از دانش و آگاهی برخوردارند. این در حالی است که این نتیجه در مورد جزیر? دیگر، یعنی جزیر? عبارت پرسشی صادق نیست. بیشتر کودکان اجاز? خروج پرسشواژه را از داخل این جزیره دادند. به نظر میرسد که در جریان رشد زبانی کودک، تمامی محدودیتها به طور همزمان به مرحل? ظهور نمیرسند. در حالی که در مورد محدودیت گروه اسمی مرکب با تنظیم پارامتر زودهنگام روبرو هستیم، به نظر میرسد در جریان رشد زبانی جزیر? عبارت پرسشی همراه با تاخیر ظاهر میشود. از آنجایی¬که محدودیت گروه اسمی مرکب یک جزیر? قوی است و جزیر? عبارت پرسشی یک جزیر? ضعیف بشمار میرود؛ به نظر میرسد که بتوان نتایج را به دستهبندی این جزایر تعمیم داد: در جریان رشد زبانی کودک، جزایر قوی قبل از جزایر ضعیف فراگرفته میشوند و به مرحل? ظهور میرسند. کلیدواژه¬ها: نظری? جهش، اصل همجواری، محدودیت¬های جزیره¬ای، فراگیری زبان اول، رشد زبانی، ذاتی¬گرایی زبان
- Abstract
- The present thesis is an attempt to test whether preschool children of age 4 to 5 are aware of Bounding Theory; a theory proposed by Chomsky as an instance of a Principles and Parameters Theory. In Principles and Parameters Theory, in which Universal Grammar is presupposed; it is believed that the child is born with an innate knowledge of language, and that there are principles, which are universal, and parameters that are language-specific. It is widely believed that the child only needs to set the parameters of the language she acquires. Subjacency, a principle of bounding theory, is one of the many constraints that helps the child learn the target language; by ruling out free movements of wh-elements in a sentence. The movement is ruled out when the wh-element crosses more than one bounding node in a single cycle. Bounding nodes are different from language to language. Ross’s islands are explained in terms of this principle. In the present thesis, the knowledge of preschool Farsi-speaking children with respect to two famous islands of this language is tested; i.e. wh-island and complex NP constraint. Two tests, with which I examined the children’s knowledge on the above-mentioned islands, were conducted. The results evidently demonstrate that unlike the wh-island constraint, these children are aware of complex NP constraint. Most of the children freely allowed extraction out of wh-island. It seems that not all the constraints appear in the child grammar concurrently in the course of language development. While complex NP constraint is accompanied by early parameter setting; it seems wh-island comes with a delay in the course of language development. As Complex NP constraint is a strong island and wh-island is a weak one; it can be concluded that in the course of language development strong islands appear earlier than weak islands.