عنوان پایاننامه
درک اسمهای عینی و انتزاعی در کودکان ۶و۸ساله :درچارچوب زبان شناسی شناختی
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 2032،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61309
- تاریخ دفاع
- ۱۵ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- پری ناز دادرس
- استاد راهنما
- غلامحسین کریمی دوستان
- چکیده
- پایان نام? حاضر در چارچوب نظری زبانشناسی شناختی اثر عینیّت را مورد بررسی قرار میدهد. درک مفاهیم انتزاعی بر اساس مفاهیم عینی از اصول زیربنایی زبانشناسی شناختی است. درک اسمهای عینی نسبت به اسمهایانتزاعی با سرعت و سهولت بیشتری انجام میگیرد که از این پدیده با عنوان اثر عینیّت یاد میشود. بیشک تفاوت اسمهای عینی (مانند یخچال و صندلی) و اسمهای انتزاعی (مانند عشق و تصمیم) باعث چنین اثراتی میگردد. دلایل مختلفی در مورد این تفاوتها عنوان شده است. در بازنگری این اثر، بر اساس آزمونهای موجود دو آزمون(جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه) طرّاحی شده است که در دو قالب تصویری و کلامی شکل گرفته است. آزمونها ابتدا در مطالعهای آزمایشی بر رویدانشآموزان دختر و پسرشش و هشتساله اجرا شد. روایی و پایایی آزمونبا استفاده از آزمونهای آماری تأیید و اصلاحات لازم انجام گرفت تا طرح نهایی آزمون اصلی به دست آید.شرکتکنندگاندر آزمون اصلی از بین کودکان شش و هشتسال?دختر تکزبان? فارسیزبان و راستدست و از مدارس پیشدبستانی و دبستانی، بهطور تصادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج، اثر عینیّت در این پژوهش تأیید شد. یکی از توضیحاتی که در مورد اثر عینیّت عنوان شده است نظری? کدگذاری دوگانه است که بر اساس آن استفاده از دو نظام پردازش تصویری و کلامی منجر به مزیّت درککلمههایعینی بر انتزاعی میگردد.نتایج پژوهش حاضر نیز تأثیر تصویر را بر صحّت و سهولت پردازش کلمههایعینی به نسبت کلمههایانتزاعی تأیید میکنند.
- Abstract
- The present thesis considers concreteness effect in a cognitive framework. Comprehension of abstract concepts based on concrete concepts is a fundamental principle in cognitive linguistics. Faster and easier comprehension of concrete nouns, regarding the abstract nouns, is a phenomenon known as concreteness effect. Undoubtedly, the differences between concrete nouns (refrigerator, chair, etc) and abstract nouns (love, decision, etc) cause such effects. A variety of differences have been mentioned for it. Reassessing such an effect, according to existing tests, two tests (picture- word matching and definition- word matching) have been devised which are in two formats (pictorial and verbal). First, male and female students (six and eight years of age) took the tests in a pilot study. Conducting statistical tests, the validity and reliability of the tests were confirmed and the modifications resulted in the final version of the tests. Then, the participants were chosen randomly out of a pool of six and eight year old female, Persian- speaking monolingual, right- handed students from pre-elementary and elementary schools.The results supported concreteness effect. One of the reasons mentioned for such effects is dual coding theory which regards using two processing systems (visual and verbal) leads in concrete words comprehension superiority over abstracts words. The current research also proves the effect of image on accuracy and ease of processing contrasting the abstract nouns.