عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش توانمند سازی ساختاری در توسعه صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه دولتی و غیر دولتی شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش توانمند سازی ساختاری در توسعه صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه دولتی و غیر دولتی شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78538;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2552;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78538;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2552
    تاریخ دفاع
    ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

    پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش توانمندسازی ساختاری در توسعه صلاحیت های حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی دخترانه شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دخترانه دولتی و غیر دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95 - 1394 می‌باشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 21434 نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 377 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری در این پژوهش، روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای می‌باشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه توانمندسازی ساختاری لاسچینگر و همکاران (2001) و پرسشنامه صلاحیت های حرفه ای (محقق ساخته) استفاده‌شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (توانمندسازی ساختاری «0/93» و صلاحیت های حرفه ای «0/97») ارزیابی شد. یافته ها نشان داد: 1) وضعیت کلیه مؤلفه‌های توانمندسازی ساختاری به‌غیراز مؤلفه دسترسی به منابع که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد، در کلیه ابعاد بالاتر از میانگین فرضی پژوهش می‌باشد.2) وضعیت صلاحیت های حرفه ای مدیران در حد بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارد و به‌غیراز مولفه دانش که در حد کمتر از متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد، در ابعاد دیگر در حد بالاتر از متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. 3) بین توانمندسازی ساختاری و صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/69r= و 0/01P?).
    Abstract
    The main purpose of this study was to investigate the role of Structural Empowerment in the development of Professional competencies of principals in puplic and private high schools for girls in Tehran. The method of the research was descriptive and the type is correlation. Statistical are the whole of middle schools teachers in fit for girls school that thy are 21434. This number com from the last statics and information. 366 peoples were selected for Kukran sample making formula. Multiple cluster sampling method was used in this research. was used for data collection in, structural empowerment Laschinger (2001) and professional competencies questionnaire (self-made) .The questionnaire reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (Structural Empowerment ?=¬0.93 and Professional competencies ? =0.97). The results showed that: 1) All the components of, structural empowerment were above average in all aspects, except for access to resources component that was equal to the average hypothesis of this research. 2) The competencies of professional managers is much higher than the average hypothetical and components except the knowledge that the hypothesis is much less than the average in other dimensions are higher than average hypothetical. 3) Between structural empowerment and professional competences school administrators also there is a significant positive relationship (r=69/0 ,P?01/0). Keywords: structural empowerment, professional competences, high schools principals