عنوان پایاننامه
صادق هدایت و امر سیاسی بر آیندهای سیاسی برخورد سنت و مدرنیته در آثار صادق هدایت
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3986;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72194;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3986;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72194
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه دبیری
- استاد راهنما
- عبدالرحمن عالم
- چکیده
- نوشتار صادق هدایت در مقام یکی از نخستین مدرنیست های ایرانی ، وجه افشاگرانه ای از نحوه دیدن و بودن ما است. بررسی آثار هدایت ، صرف نظر از وجه زیبایی شناسانه آنها ، حاکی از آن است که وی چگونه در واقعی ترین شرایط ، فروپاشی سوژه ایرانی را در مواجهه با مدرنیته ایرانی به تصویر می کشد و سازوکارهای ایدئولوژیکی دولت مدرن که همانا بازگشت به امر اسطوره ای است را افشا می کند. نگارنده در این نوشتار تلاش دارد که این دستاورد صادق هدایت را درحد بضاعت و توان خویش بررسی کند. بر این اساس در بخش اول کلیات و روش تحقیق شرح داده می شود. در فصل دوم زمینه و زمانه اندیشه صادق هدایت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فصل سوم شامل شرح زندگی و نویسندگی هدایت و بررسی درون مایه های آثار وی است و فصل چهارم به سنت و مدرنیته ایرانی در آثار صادق هدایت اختصاص دارد و در آخر تحلیل و ارزیابی نهایی و نتیجه گیری بحث ارائه خواهد شد.
- Abstract
- The writings of Sadeq Hedayat, in his quality of being one of the first exponents of modernism in Iran, epitomizes ways of being and perceiving of a substantial fraction of Iranian intelligentsia. A thorough investigation of Hedayat's work beyond its aesthetic innovations, hints at the loss of oneself experienced by the Iranian subject in its encounter with Iranian modernity and discloses the ideological workings of the modern state in its aspiration toward the revival of the mythic past. The present paper aims, within its proper bounds, at shedding light on this disclosive function of Hedayat's work. The first chapter deals with the general framework and methodology of our research. The second chapter bears on the socio-historical context within which Hedayat lived and wrote. The third chapter bears more specifically on Hedayat's life and the thematics at work in his writings. The fourth chapter investigates Hedayat's engagement with thermalizing the confrontation between tradition and modernity in Iran. The last part of our research will be devoted to a final appraisal and conclusion.