عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای میزان برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده در دو دانشگاه تهران و تبریز



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه ای میزان برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده در دو دانشگاه تهران و تبریز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36889;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1292ع
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۸۶
    دانشجو
    حسین بجانی
    استاد راهنما
    سیدعلی نقی خرازی

    هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در دو دانشگاه تهران و تبریز می باشد. بدین منظور، برای ارزیابی ویژگی‌های سازمان یادگیرنده از نظر پیتر سنگه (قابلیت‌های شخصی، مدل‌های ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی)در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب هر دانشگاه و سپس مقایس? ویژگی‌های مذکور بین دو دانشگاه، تحقیقی به روش توصیفی – پیمایشی در میان رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی دو دانشگاه اجراء شد.از میان جامع? آماری که تعداد آن در دانشگاه تهران 132 نفر و در دانشگاه تبریز 78 نفر بود به ترتیب 70 و 51 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای از نوع انتساب متناسب انتخاب شد و جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنام? محقق ساخته استفاده شده است. همچنین در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی ( نمودار‌‌، میانگین) و آمار استباطی ( آزمون t وابسته ،آزمون t مستقل ، آزمون ANOVA ) استفاده شد .از این‌رو، سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از: - آیا از نظر مدیران ، در میزان برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده ، بین دو دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز تفاوتی وجود دارد؟ نتاج حاصل از آزمون سؤال فوق بیانگر این نکته است که در کل، در میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده بین دو دانشگاه تهران و تبریز تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل نشان داد که در هر دو دانشگاه بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در ویژگی های پنج‌گانه سازمان یادگیرنده تفاوت معناداری وجود دارد که حاکی از شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در هر یک از دو دانشگاه می‌باشد. همچنین، پژوهش حاضر با مقایس? ویژگی‌های فوق بین دو دانشگاه نشان داد که دانشگاه تهران در وضعیت موجود در ویژگی‌های قابلیت شخصی، مدل‌های ذهنی، آرمان مشترک و تفکر سیستمی در وضعیت مناسب‌تری نسبت به دانشگاه تبریز قرار دارد و در مقابل در ویژگی یادگیری تیمی وضعیت پایین‌تری نسبت به دانشگاه تبریز دارد . در نتیجه هر دو دانشگاه در مفهوم سازمان یادگیرنده برای رسیدن به وضع مطلوب فاصله دارند ولی شکاف دانشگاه تهران(30/1-) نسبت به شکاف دانشگاه تبریز(53/1-) کمتر است.
    Abstract
    The goal of this study is to examine comparatively the extend of learning organization attributes as observed in the two universities of Tehran and Tabriz. The research, which is a kind of descriptive survey utilizes the theories of Peter Senge to examine and compare the current and ideal situations of both universities. To collect data, a researcher constructed questionnaire was administered to the deans of faculties and heads of departments of the two universities. Out of a population of 132 persons in Tehran University and 78 ones in Tabriz University two samples of 70 and 51 participants were chosen, using a ration stratified sampling method. For data analysis descriptive statistics (figure, mean) and inferential statistics (dependent, independent and ANOVA) were adopted. The results of the study indicated that in general there is a significant difference, in terms of learning organization attributes, between the two universities. Furthermore, the study showed that in both universities there are significant differences between the current and ideal situations in respect with five features of learning organizations. In addition, the study revealed that in the context of personal mastery, mental models, shared vision and systemic thinking, Tehran University’s current situation was higher than Tabriz University, while in the context of group learning the University of Tabriz maintained a higher position. In conclusion, both universities are far from their ideal situations, but the gap for University of Tehran (-1/30) is less wide than that of University of Tabriz (-1/53) .