عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد مدیران شهر مرودشت در سال تحصیلی ۹۲-۹۱



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد مدیران شهر مرودشت در سال تحصیلی ۹۲-۹۱" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62950
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲

    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه انسانی و عملکرد مدیران مدارس شهر مرودشت می-باشد. ماهیت داده¬های استفاده شده کمی و پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده¬ها توصیفی-پیمایشی می¬باشد. در این پژوهش پرسشنامه سرمایه انسانی نادری(1390) که متناسب با هدف پژوهش قدری تعدیل گردیده است برای سنجش سرمایه انسانی استفاده شده است. سنجش عملکرد نیز با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته که یکی جهت کسب نظر معلمان و دیگری جهت بررسی اسناد عملکردی مدیران مدارس طراحی شده بودند صورت گرفته است. به دلیل یکسان بودن مؤلفه¬های سنجش پرسشنامه¬های عملکرد در نهایت نتایج دو پرسشنامه مورد استفاده تجمیع و بصورت یک پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته¬اند. پرسشنامه¬های سرمایه انسانی و عملکرد بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده و پایایی بدست آمده برای آنها به ترتیب 94/0 و 93/0 بوده است. جامعه مورد پژوهش کلیه مدیران مدارس دولتی شهر مرودشت در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سال تحصیلی92-91 به تعداد 161 نفر بوده¬اند که از این تعداد 77 نفر با استفاده از فرمول نمونه¬گیری کوکران و نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از درصد، فراوانی، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تک متغیری مجذورکای و آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است. نتایج کلیدی پژوهش به شرح زیر بوده است: 1. وضعیت موجود سرمایه انسانی مدیران مدارس شهر مرودشت نسبتاً مطلوب می¬باشد. 2. وضعیت موجود عملکرد مدیران مدارس شهر مرودشت نسبتاً مطلوب می¬باشد. 3. بین سرمایه انسانی و عملکرد مدیران مدارس با ضریب همبستگی 57/0 رابطه مثبت و در حد بالا وجود دارد.
    Abstract
    Abstract The main objective of the present study is to investigate the relationship between school principals’ human capital and performance in Marvdasht city. The nature of the used data is quantitative, and this is an applied study with a descriptive survey data collection method. Human capital is measured using Naderi’s human capital measurement questionnaire (2011) modified to fit the purpose of the study in educational administration. Performance is measured by two questionnaires, one used to collect teachers’ viewpoints of their principals, the other employed to examine principals’ performance based on documents and evidences. The questionnaires are designed using a Likert scale with a reliability of 0/94 and 0/93 for Human capital and performance respectively. The study’s statistical population includes 161 elementary, middle and high school principals of which a sample of 71 was selected using Cochran and stratified sampling with proportional allocation formulas. To analyze the data, frequency, percentage, Spearman’s correlation coefficient, chi-square goodness-of-fit (one variable) test and one way ANOVA were used. Key results of the study are as follows: 1. The status quo of Principals’ human capital is found to be relatively desirable. 2. The status quo of Principals’ performance is also found to be relatively desirable. 3. There exists a strong positive correlation of 0/57 between principals’ human capital and performance. Key words: Human Capital, Performance, School Principals, cognitive skills, Meta-Cognitive Skills, Non-Cognitive Skills, administrative affair, educational affairs, cultural affairs.