عنوان پایاننامه
فرزند خواندگی
- رشته تحصیلی
- حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45692;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2606
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- صادق شریعتی نسب
- استاد راهنما
- حسن جعفری تبار
- چکیده
- حسب مبنا و کارکرد اجتماعی که برای فرزندخواندگی برگزیده شود، درعالم حقوق نیز مختصات ویژهای بر آن حاکم خواهد گشت: قالب حقوقی، شرایط تحقق و آثار آن، تحت تأثیر قرارگرفته و تابعی از مفهوم برگزیده خواهند بود؛ اگر در فرزندخواندگی کهن، فرزندان ابزاری در دست بزرگسالان و وسیله تأمین نیازهای آنان هستند، در فرزندخواندگی نوین، کودکان به طور مستقیم کانون توجه قرار میگیرند و بدون واسطه، هدف هستند و اگر قطع و انکارِ رابطه فرزندخوانده با خانواده اصلی، در برههای از زمان با مفهوم این نهاد عجین بود، در مفهوم جدید، پذیرش واقعیت و احترام به آن، اصل، و کتمان حقیقت نه ضروری و نه قابل توجیه است. این تغییر کارکرد، فرزندخواندگی را از نوعی عمل حقوقیِ تملیکی که موضوع خود را پسرانِ بالغ قرار میدهد، به یک سیستم حمایتیِ عمومی با نظارت دولت بدل میکند که به حقوق و منافع کودکان، نگاه ویژهای دارد. آنچه که شارع مقدس درخصوص فرزندخواندگی (تبنّی) ابراز داشته نیز، لاجرم نسبت به مفهوم متداول آن در برهه زمانی- مکانی خاص بوده است. بنابر همین واقعیت، احکام و موضعگیریها را باید رمزگشایی نمود. لذا در ترسیم شرایط تحقق فرزندخواندگی و تحدید حدود آثار آن، همواره باید روح مقررات شرعی را به عنوان رهنمون و خطمشی مدنظر قرار داد که تحت چند اصلکلی قابل شماره است: 1- فرزندخواندگی نباید- به طور مستقیم یا غیر مستقیم- روح انسانی و ارزش معنوی حاکم بر روابط بشری را پایمال کرده و یا آنرا به بازی بگیرد. 2- فرزندخواندگی نباید در هیچ سطحی رابطه شخص با خانواده حقیقیاش را قطع کرده یا واقعیتی را کتمان و حقیقتی را پنهان نماید. 3- گسترش رابطه فرزندخوانده در خانوادهای جدید، با رعایت قواعد فوق، نهتنها با هیچ مانعی مواجه نیست، بلکه اصل بر جواز و اباحه آن است. بر همین اساس، درحکم فرزند دانستن فرزندخوانده و درحکم پدر و مادر دانستن پذیرندگان، میتواند خود به خود سبب تسری پارهای از آثار خانواده حقیقی بر خانواده ناشی از فرزندخواندگی (خانواده حکمی) باشد و شرایطی که در یک خانواده متعارف و طبیعی مورد انتظار است را باید بهعنوان مبنا، بر متقاضیان فرزندخواندگی تحمیل نمود. واژگان کلیدی: فرزندخوانده، فرزندخواندگی، فرزندخواندگی کهن، فرزندخواندگی نوین، والدین، پذیرندگان، مبانی اجتماعی، منافع کودک، رابطه نسبی، خانواده حقیقی، خانواده حکمی.
- Abstract
- Abstract Adoption can be classified in two paradigms; old adoption and new adoption. This two paradigms, distinguish by aim and duty of adoption: old adoption was an instrument to provide the economic, army, and even religious aims. So, was exclusively concerned to adult males. In contrary, new adoption is a public welfare system and concerns to minors. Islamic legislature (quran) orders, concerning to time and place, concerns to old adoption. Therefore, this orders don’t says that adoption totally is illegitimate or abolished. One fact that is very important, is that adoption never should not cuts relationship between the person and his family. but extending of relationship with new family that based on adoption, did not prevent. In the matter of effects, fiction (namely presumption that adopters are parents, and adoptee is child) could automatically resolve the problems. Key words: adoptee, adoption, old adoption, new adoption, parents, adopters, social bases, best interests of the child, blood relationship, real family, legal family.