عنوان پایاننامه
ارزیابی واحد منابع انسانی بانک ملی ایران بر اساس مدل تعالی منابع انسانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62969
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرضیه شاه پری
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر ارزیابی واحد منابع انسانی بانک ملی ایران براساس مدل تعالی منابع انسانی می¬باشد. از حیث هدف این پژوهش کاربردی و از لحاظ گردآوری داده¬ها توصیفی- تحلیلی می¬باشد. جهت گردآوری داده¬ها از پرسشنامه¬ی استاندارد قلیچ¬لی(1386) استفاده شده است. این پرسشنامه بر اساس منطق رادار (RADAR) تنظیم شده و پایایی بدست آمده برای بخش توانمندسازها(86/0) و برای بخش نتایج (77 /0) بوده است. جامعه مورد پژوهش کلیه کارشناسان منابع انسانی در واحدهای منابع انسانی و امور شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور به تعداد 93 نفر بوده¬اند که با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور تجزیه تحلیل داده¬ها از منطق رادار، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، t تک نمونه¬ای، آزمون t برای گروه¬های مستقل و همبسته، آزمون تحلیل واریانس یک راهه تحلیل واریانس یک راهه و ... استفاده شد. مهمترین نتایج پژوهش نشان می¬دهد، امتیاز بدست آمده توسط واحدهای منابع انسانی بانک ملی ایران 484.07 می¬باشد. در مقایسه با امتیاز مطلوب مدل(1000) و جدول سطوح تعالی (در حال توسعه، خوب، برتر و عالی) این امتیاز نشان می¬دهد که بانک ملی ایران در سطح ( خوب) قرار دارد. نتایج حاصل از t تک نمونه¬ای نشان داد تمام مؤلفه¬های تعالی منابع انسانی در بانک ملی ایران به طرز معناداری از حد مطلوب پایین¬تر می¬باشد و بر اساس طیف استاندارد ارزیابی، هیچ¬یک از آنها در حد کاملاً مطلوب نمی¬باشد. از میان 14 مؤلفه¬ی مورد نظر، مؤلفه¬های رهبری منابع انسانی، مدیریت دانش، برنامه¬ریزی، جذب و استخدام، توسعه¬ی منابع انسانی، روابط کار وکارکنان، نتایج ادراکی منابع انسانی و نتایج مالی و غیر مالی از وضعیت نسبتاً مطلوب و مؤلفه¬های استراتژی منابع انسانی، مدیریت عملکرد، جبران خدمات، بهداشت و ایمنی و نتایج عملکردی منابع انسانی از وضعیت نامطلوبی برخوردارند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین نتایج منابع انسانی و سطوح مختلف تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد.
- Abstract
- Abstract The aim of this research is to Evaluation of Human Resources Unit of Bank Melli Iran Based on HR Excellence Model. This research is an applied research in its objective, and it is a descriptive- analytic one in its data gathering. to collect data the Ghelich Lee (1386) Standard questionnaire Was used. The questionnaire Was set based on the (RADAR) and the reliability obtained for the empowerment (86/0) and for the outcomes (77/0), The research population contained experts and officials of Human Resources Unit of Bank Melli Iran of Across the Country which were selected by census method as statistical sample. To analyze the data, Was used RADAR, Kolmogorov-Smirnov, one-sample t, Independent-Samples T Test, Paired-Samples T Test, One-Way Anova. The results showed that score gained by the Human Resources Unit of Bank Melli Iran is 484/07. Compared to the model optimal score(1000), and the levels table of excellence (developing, good, better, very good) the score indicates that Bank Melli Iran (good) is located. The results gained of one-sample t, showed all the components of HR Excellence at Bank Melli Iran is significantly lower than desirable, and based on the standard range of assessment, none of them is quite good. Among the 14 desired components, Components of HR Excellence, HR Leadership, Knowledge Management, HR Planning, Recruitment & Selection, HR Development, Employee & Labors Relations, Organizational & HR Perceptual Results had Partly desirable situation, and Components HR Strategy, Performance Management, Compensation & Benefit, Health & Safety, Functional Results had Undesirable situation. The results of the One-Way Anova showed that, Wasn,t significant difference between the results of human resources and various levels of education and work experience. Keyword: Appraisal, Human Resource, HR Excellence Model, Bank Melli Iran.