عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین توسعه ی اعضای هیات علمی دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و رفتار شهروندی سازمانی آنان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین توسعه ی اعضای هیات علمی دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و رفتار شهروندی سازمانی آنان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62968
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه توسعه اعضای هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و رفتار شهروندی سازمانی آنان است. ماهیت داده¬های پژوهش حاضر کمی، روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده¬ها توصیفی- پیمایشی می¬باشد. در این پژوهش، برای سنجش توسعه اعضای هیأت علمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه پودساکف و همکاران( 1990) استفاده شده است. پرسشنامه¬های توسعه اعضای هیأت علمی و رفتار شهروندی سازمانی بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده و پایایی بدست آمده برای آنها، بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 93/0 و 86/0 بوده است. جامعه مورد پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است که شامل 50 نفر است و به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از درصد، فراوانی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج کلیدی پژوهش عبارتند از اینکه: وضعیت توسعه اعضای هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مطلوب است، وضعیت رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مطلوب است و بین توسعه اعضای هیأت علمی و رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با ضریب همبستگی 68/0 رابطه مثبت و در حد بالا وجود دارد.
    Abstract
    Abstract The main objective of the present study is to investigate the relationship of faculty development and organizational citizenship behavior of faculty of Psychology and Education, Tehran University. The nature of the utilized data is quantitative, and this is an applied and descriptive survey method study from purpose and data collection points of view. Faculty development is measured by questionnaire and organizational citizenship behavior is measured using Podsakoff and colleagues (1990). The questionnaires are designed using a Likert scale with an obtained reliability of 0/93 and 0/86 for Faculty development and organizational citizenship behavior. The study population includes 48 faculty members of Tehran University, Faculty of Psychology and Education. To analyze the data, frequency, percentage, Pearson’s correlation coefficient, t-test and analysis of variance are used. Key results of the study are as: Faculty development is in a desirable status, organizational citizenship behavior is also in a desirable status and There exists a strong positive correlation of 0/68 between faculty development and citizenship behavior. Key Terms: faculty development, organizational citizenship behavior, faculty.