بررسی رابطه حافظه فعال کلامی با انواع مشکلات خواندن در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68624;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2330
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهسا راد
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عملکرد حافظه فعال کلامی با انواع مشکلات خواندن در دانش آموزان دختر پایه دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی دچار مشکلات خواندن و همچنین مقایسه دانش آموزان این چهار پایه تحصیلی از نظر حافظه فعال کلامی و عملکرد خواندن می باشد. روش: در این پژوهش روش تحقیق از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح از نوع همبستگی است. حجم نمونه مورد بررسی 144 نفر و نمونه گیری به روش گزینش هدفمند و خوشه ای چندمرحله ای صورت گرفت. برای دانش آموزانی که در چهار پایه تحصیلی ذکر شده مشغول به تحصیل بوده و بنا به گفته معلم دچار مشکلات خواندن بودند، دو خرده آزمون فراخنای ارقام و توالی حرف-عدد از مقیاس هوش کودکان وکسلر ویرایش چهارم (WISC-IV)، و آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1379) اجرا شد. برای تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل همبستگی به شیوه پیرسون و روش تحلیل واریانس چندمتغیری یک راهه استفاده شد. یافته ها: یافته های تحلیل های همبستگی نشان دادند که بین حافظه فعال کلامی با توانایی دانش آموزان در: خواندن کلمات، جداسازی زنجیره کلمات، تشخیص قافیه، نامیدن تصاویر، درک متن، درک کلمات، حذف آوا، خواندن ناکلمات، درک نشانه حروف و درک نشانه مقوله رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که دانش آموزان پایه های مختلف لااقل در یکی از متغیرهای وابسته نمرات متفاوتی دارند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از این بود که عملکرد قویتر حافظه فعال کلامی پیش بینی کننده توانمندی بیشتر در مهارت خواندن است و دانش آموزان پایه های تحصیلی بالاتر، عملکرد حافظه فعال کلامی بهتری داشتند و میزان مشکلات خواندن در آنها کمتر بود. واژگان کلیدی: حافظه فعال کلامی، انواع مشکلات خواندن، فراخنای ارقام، توالی حرف-عدد
- Abstract
- Abstract Purpose: The purpose of this research is the examination of the relationship between verbal working memory and types of reading problems in female students of second, third, fourth and fifth grades of primary schools who had reading problems, and also the comparison of verbal working memory and reading function between these students of four grades of education. Methodology: the research method was descriptive (non experimental) and the plan was correlation type. The sample size was 144 students and the method of sampling was purposeful selection and multi-stage cluster. For the students of four grades who had reading problems (according to their teachers’ statement) the two subtests (digit span and letter-number sequense) of Wechsler Intelligence Scale for Children-fourth edition (WISC-IV) and NAMA reading and dyslexia test (Kormi Nouri and Moradi, 1379) was conducted. Results: the correlation analysis results showed that there is a significant positive relationship between verbal working memory and the students’ ability in: words reading, separating the chain of words, rhyme distinction, naming pictures, reading comprehension, words comprehension, elimination of phoneme, nonwords reading, understanding the sign of letters and understanding the sign of category. In addition the results showed that the students of various grades had different scores at least in one of the dependent variables. Conclusion: The results indicated that the more powerful function of verbal working memory is the anticipant of more ability in reading skill, and students of higher grades of education had better function of verbal working memory and less reading problems. Keywords: verbal working memory, types of reading problems, digit span, letter-number sequense