عنوان پایاننامه
بررسی رابطه پنج عامل شخصیت و خودشیفتگی با استفاده از فیس بوک در دانشجویان دوره کارشناسی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1305;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62523
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- نیکین نقوی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط پنج عامل شخصیت و خودشیفتگی در استفاده از فیسبوک در دانشجویان دوره کارشناسی انجام گرفت. جهت اجرای این پژوهش 300 نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه گیلان به صورت تصادفی انتخاب شده و به وسیله فرم کوتاه (60 سوالی) پرسشنامه پنج عامل شخصیت نئو (مک ری و کاستا، 1985) و پرسشنامه خودشیفتگی (راسکین و تری، 1988) و پرسشنامه فیسبوک (راس و همکاران، 2009) مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج به دست آمده نشان دادند که از بین ابعاد شخصیت، تنها در بعدهای روان ژندی و دلپذیربودن بین دو گروه دختران و پسران تفاوت وجود دارد، و خودشیفتگی در بین دو گروه دختران و پسران تفاوتی ندارد. در بحث همبستگی، بین علاقه ندی به فیسبوک و ارسال تصاویر رابطه معکوس، بین علاقه ندی به فیسبوک و ابعاد شخصیت فقط در بعد انعطاف ذیری رابطه مستقیم و مسئولیت ذیری رابطه معکوس وجود دارد. بین ارسال تصاویر و ابعاد شخصیت فقط در بعد مسئولیت ذیری رابطه مستقیم دیده می ود. بین علاقه ندی به فیسبوک و خرده قیاس ای خودشیفتگی فقط در خرده قیاس ای خود مایی، محق ودن و خودبینی رابطه مستقیم، در بین ارسال تصاویر و خرده قیاس ای خودشیفتگی در خرده قیاس خودنمایی و خود سندگی خودبینی رابطه مستقیم دیده می ود. در بررسی تأثیر ابعاد شخصیت و خودشیفتگی بر زمان عضویت در فیسبوک و میزان ساعت حضور در فیسبوک افزایش انعطاف ذیری باعث افزایش عضویت در فیسبوک افزایش مسئولیت ذیری باعث کاهش عضویت در فیسبوک افراد شده است. همچنین افزایش خودنمایی باعث افزایش میزان ساعت حضور در فیسبوک در افراد میشود.
- Abstract
- In this study I have tried to investigate the relation between 5 important factors of personality, narcissism and the use of Facebook, among bachelor students. For the purpose of this experimental study, 300 students of the university of Guilan were randomly provided with a questioner sheet containing 60 questions regarding 5 personality factors (Mac Cary, and Costa, 1985), narcissism (Raskin, and Terry, 1988), and Facebook concerns (Ross and others, 2009). From the collected data it can be concluded that among the personality scales, only those concerning neuroticism and agreeableness would differ between males and females; however, narcissism would be more or less the same among them. Regarding correlation matters there is a reverse relation found between liking Facebook and posting pictures, and regarding the relation with personality scales there is also a reverse relation between liking Facebook and conscientiousness; on the other hand, there is a direct relation between liking Facebook and openness. Also it can be worth mentioning that there is a direct relation between posting pictures and conscientiousness. There is a direct relation that exists between liking Facebook and some minor scales of narcissism such as vanity, exhibitionism, and entitlement. Moreover, considering the relation between posting pictures and minor scales of narcissism, a direct relation between exhibitionism, self-sufficiency and vanity can be seen. The other interesting fact is regarding the sign up date and approximate time spent on Facebook, that there is a direct relation found between above and narcissism. In addition openness showed to have a positive effect on being a Facebook member, inversely, conscientiousness has a negative effect on being a member of the mentioned social network system. Moreover, exhibitionism is found to enhance the time spent on Facebook. Key words: Facebook, Narcissism, big five treats.