عنوان پایاننامه
رابطه فضای مثبت آموزشگاه با عملکرد تحصیلی و سلامت دانش آموزان بر اساس روان شناسی مثبت گرا
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1325;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61459;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1325;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61459
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
- استاد راهنما
- جلیل فتح آبادی
- دانشجو
- صفا مهدوی
- چکیده
- مقدمه: پژوهش حاضر به منظور تعیین مولفههای فضای مثبت آموزشگاه بر اساس روانشناسی مثبتگرا و تعیین رابطه فضای مثبت آموزشگاه با عملکرد تحصیلی و سلامت دانش آموزان براساس روانشناسی مثبتگرا انجام شده است. روش: 400 نفر از دانشآموزان مشغول به تحصیل در سال دوم و سوم دبیرستانهای شهر مشهد در سال تحصیلی 93-1392 به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته فضای مثبت آموزشگاه، پرسشنامه انگیزش درونی، پرسشنامه سلامت عمومی (12 سوالی)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری و معدل تحصیلی سال 92-1391 بود. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون های t گروه های مستقل، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافتهها و نتیجه گیری: در این پژوهش مولفههای تشکیلدهنده فضای مثبت آموزشگاه عبارتند از چهار عامل ایمنی، تدریس و یادگیری، روابط بین فردی، جو آموزشگاهی که از طریق آلفای کرونباخ 81/0 این چهار عامل تعیین شدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که از طریق فضای مثبت آموزشگاه میتوان سلامت روان، پیشرفت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و راهبرهای یادگیری را پیش بینی کرد. در ادامه، نتایج حاصل نشان داد که از طریق فضای مثبت آموزشگاه، سلامت روان، راهبردهای یادگیری و انگیزش تحصیلی میتوان پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کرد. نتایج حاصل از آمار استنباطی نشان داد که بین مدارس برخوردار و نابرخوردار در کل مقیاس فضای مثبت آموزشگاه، انگیزش تحصیلی و سلامت روان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین مدارس برخوردار و نابرخوردار در کل مقیاس راهبردهای یادگیری تفاوت معناداری وجود ندارد.
- Abstract
- Introduction: This study was carried out based on positivist psychology to find the components of positive school climate and also to find the relationship between positive school climate with students’ health and their academic performance. Method: The subjects of this study were 400 students who studied in second and third grade of public high schools in Mashhad in 1392-93 academic year. To choose the subjects, random sampling was used. The tools of this study includes researches determinated questionnaire for positive school climate,Intrinsic motivation inventory, General health questionnaire (GHQ12), learning strategies questionnaire and Grade Point Average. To analize data, descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (t –tests of independent groups, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, multiple regression) were used. Findings and conclusion: In this study the components of positive school climate include safety, teaching and learning, interpersonal relationship, institutional environment. These factors were selected according to Cronbach's alpha (81%). The result of this study indicated that we can predict students’ mental health, academic achievement, academic motivation and learning strategies through positive school climate. Moreover the results indicated that we can predict academic achievements through positive school climate, mental health, academic motivation and learning strategies. The results of inferential statistics showed that there was a significant difference between equipped and non- equipped schools in general scale of positive school climate, mental health and academic motivation. Moreover it was found that there was not a significant difference between enjoying and non- enjoying schools in general scale of learning strategies. Keywords: positive school climate, positivist psychology, Academic achievement, Mental health, Academic motivation, Learning strategies.