عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین سلامت روان خودشیفتگی و رفتارهای آسیب رسان به خود در بین پسران و دختران مقطع دبیرستان



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین سلامت روان خودشیفتگی و رفتارهای آسیب رسان به خود در بین پسران و دختران مقطع دبیرستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1314;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61461;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1314;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61461
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مجید صفاری نیا

    هدف پژوهش حاضر مقایسه میان خودشیفتگی، سلامت روان و رفتارهای آسیب رسان به خود در میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه و تعیین رابطه میان خودشیفتگی، سلامت- روان و رفتارهای آسیب رسان به خود می باشد. جامعه مورد مطالعه تمام دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران بود که نمونه‌ای 300 نفری )150 دختر و 150 پسر) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رفتارهای آسیب رسان به خود(گلن و کلوونسکی، 2009)، پرسشنامه شخصیت خودشیفته(راسکین و تری، 1988) و پرسشنامه سلامت روان GHQ(گلدبرگ و هیلر ????) می باشد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک سویه، همبستگی دو متغیری و رگرسیون چندگانه با روش گام به گام نشان دادند که بین دو گروه دختر و پسر هیچگونه تفاوتی در ویژگی های خودشیفتگی وجود ندارد. براساس نمرات میانگین دو گروه دختر و پسر در خرده مقیاس های اضطراب و اختلال عملکرد اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه ای دیده می شود که میزان اضطراب در پسران بیشتر و میزان اختلال عملکرد اجتماعی در دختران بیشتر است. همچنین بر اساس نمرات میانگین دو گروه دختر و پسر نرخ شیوع رفتارهای آسیب رسان به خود در گروه زنان بیشتر از مردان است و در خرده مقیاس های استقلال، مجازات خود، ضد خودکشی و تأثیر بین فردی تفاوت قابل ملاحظه ای است. طبق نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر در بررسی میزان تبیین هرکدام از خرده‌ مقیاس‌های سلامت روان بر رفتارهای آسیب رسان، افزایش افسردگی و نشانه های جسمانی باعث افزایش رفتارهای آسیب رسان به خود و در بررسی ارتباط هر کدام از خرده‌مقیاس‌های خودشیفتگی بر رفتارهای آسیب رسان، در دو خرده مقیاس خودنمایی و اقتدار با انجام رفتار خود آسیب رسان رابطه دیده می شود.
    Abstract
    This research is done with the goal of comparing narcissism, mental health and self-damaging behaviors in high school students, boys and girls, and determining the relation between these three factors. In this research 300 students including 150 boys and 150 girls from zone 1 in Tehran city were randomly chosen and were studied by 3 questionnaires. Self-damaging questionnaire (Klonsky and Glenn, 2009), Narcissism personality questionnaire (Raskin and Terry, 1988) and Mental health questionnaire (GHQ) (Goldberg and Heiler, 1979). Achieved results from using one way analysis of variance method, Correlations between two variables and stepwise multiple regression analysis show that there no difference between boys and girls in narcissism. According to average marks from the each of the two groups of boys and girls, there are significant differences in anxiety and social dysfunction subscales which the amount of anxiety is higher in boys and social dysfunction is higher in girls. Furthermore, prevalence rate of self-harm behaviors is higher in women than men and significant differences in independency, self-punishment, anti-suicide and interpersonal influence subscales can be detected. Also according to these results, in amount of explanation of each of mental health subscales in harming behaviors, depression increase and physical symptoms results in increase in self-harm behaviors, and studying the relation between any of narcissism subscales and harming behaviors, a relation can be detected in ostentation and power subscales and self-harm behavior. Key words: Self-harm behavior, Narcissism, Mental health