عنوان پایان‌نامه

طراحی نرم افزار تقویت حافظه فعال و بررسی ویژگی های روان سنجی آن



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی نرم افزار تقویت حافظه فعال و بررسی ویژگی های روان سنجی آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1321;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61458;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1321;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61458
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی "نرم افزار تقویت حافظه فعال"، بررسی روایی محتوایی و بررسی اثربخشی این تمرین رایانه‌ای شناختی بر حافظه فعال دانش¬آموزان است. روش: پژوهش حاضر در دسته پژوهش‌های R&D قرار می‌گیرد؛ و در قالب یک طرح شبه¬آزمایشی انجام شد. داده‌های این مطالعه از 72 نفر از دانش¬آموزان پایه سوم (30 نفر)، پایه چهارم (30 نفر) و پایه پنجم (12 نفر) دبستان جمع¬آوری شد. پس از تعیین روایی¬محتوایی نرم‌افـزار از طریق نظرخواهی از متخصصین و بررسی این نظرات از طریق آزمون اسپیرمن، این کودکان به مدت 10 جلسه در این برنامه مداخله‌ای شرکت کردند. خرده آزمون حافظه فعالِ "مقیاس هوش¬آزمای تهران- استنفورد بینه" و "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" بر روی هر سه گروه در پیش¬آزمون و پس¬آزمون اجرا شد. داده‌های این پژوهش از طریق آزمون t وابسته و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتیجه آزمون اسپیرمن (1=rs) نشان داد که نرم افزار تقویت حافظه¬ فعال از روایی محتوایی مناسبی برخوردار است. پس از حذف اثر پیش¬آزمون، آزمون t وابسته در مورد نمره کلیِ آزمون حافظه فعال "مقیاس هوشی تهران-استنفورد بینه" (05/0P< و 967/0r= ,71df= ,869/10t=-) و "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" (05/0P< و 983/0r= ,71df= ,809/16t=-) بیان‌گر تفاوت معنادار نمرات پــس آزمون می‌باشد. همچنین طبق ضریب همبستگی پیرسون بین تعداد پاسخ‌های درست کودکان در بازی¬ها و نمره حافظه فعال مقیاس بینه (912/0rp=) و مقیاس وکسلر (832/0rp=) رابطه وجود دارد. نتیجه‌گیری: براساس این پژوهش "نرم افزار تقویت حافظه فعال" از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی برخوردار است و موجب بهبودی معنادار عملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان می شود.
    Abstract
    Introduction: The aim of the present study is developing “Working Memory Training Software”, and investigating its content validity and the efficacy of this computerized cognitive training on students working memory. Method: This study is in R&D research category, and It is performed in a semi-experimental design. Its data were collected from the 72 students of the third grade (30), fourth grade (30), and fifth grade (12) of primary school. After specifying the software content validity by asking expertise opinions, and investigating these opinions through Spearman Test, these children attended in intervention program for 10 sessions. The subtests of working memory in “Tehran- Stanford-Binet Intelligence Scale” and “Wechsler intelligence scale for children” were conducted in all three groups on the pre-test and post-test. Data from this study were analyzed by Paired-Samples T-Test and Pearson Correlation Test. Findings: the result of Spearman Test (rs=1) indicated that the Working Memory Training Software has proper content validity. After elimination of the pre-test effect, Paired-Samples T-Test on total scores of subtests of working memory in “Tehran-Stanford Binet Intelligence Scale” (t=10.869, df=71, r=0.967& P<0.05) and in “Wechsler intelligence scale for children” (t=16.809, df=71, r=0.983& P<0.05) reveals a significant difference in post-test scores. Moreover due to The Pearson correlation coefficient there is a relation between the number of children’s correct responses in playing the “Working Memory Training Software” and the score of Binet scale working memory (rp=0.912) and the Wechsler scales working memory (rp=0.832). Conclusion: Based on this study The Working Memory Training Software has proper psychometric properties and causes significant improvement in students working memory performance. Keywords: Working Memory Training Software, Working Memory, Content Validity, Psychometry