عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی اجرای دوره فلسفه برای کودکان بر خلاقیت دانش آموزان پسر دوم راهنمایی شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی اجرای دوره فلسفه برای کودکان بر خلاقیت دانش آموزان پسر دوم راهنمایی شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63410
    تاریخ دفاع
    ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

    چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی "اثر بخشی اجرای دوره فلسفه برای کودکان (p4c) بر خلاقیت دانش آموزان پسر دوم راهنمایی شهر تهران" اجرا شده است. بدین منظور از میان مدارس راهنمایی پسر منطقه دو آموزش و پرورش شهر تهران که جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده است، یک مدرسه به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شد. از بین 9 کلاس این مدرسه 2 کلاس به شکل تصادفی انتخاب شد. پس از اجرای آزمون هوش ریون و مشخص شدن برابری میانگین های هوشی دو کلاس، دانش آموزان دارای خلاقیت پایین هر کلاس از طریق اجرای فرم الف آزمون تصویری خلاقیت تورنس، شناسایی شده و به طور تصادفی به عنوان گروه های آزمایش و گواه انتخاب شدند. با اجرای دوره فلسفه برای کودکان برای گروه آزمایش، خلاقیت دو گروه توسط فرم ب آزمون تصویری خلاقیت توریس مورد سنجش فرار گرفت و نتایج توسط نرم افزار مورد تحلیل قرار گرفت. تنها در مؤلفه انعطاف پذیری تفاوت معناداری در پس آزمون بین گروه های آزمایش و گواه مشاهده نشد. نتایج حاکی از اعتبار اثربخشی دوره فلسفه برای کودکان بر سه مؤلفه ی ابتکار، بسط و سیالی از مجموع چهار مؤلفه تفکر خلاق بود.
    Abstract
    Abstract The present research has done to evaluate “the effectiveness of applying philosophic period for kids on the creativity of second grade secondary school, school boys”. After performing Raven IQ test and determination of equality of average intelligence in both pilot model classes, students with low creativity in by performing the first form of the Torrance Test of visual creativity were signified and randomly were chosen as experimental and control groups. By performing philosophic period for kids for experimental group, the second form of visual creativity, the Torrance Test of Creativity by each group were examined and results are got analyzed. The results of crediting the effectiveness of applying philosophic period for kids is divided into three component, Initiative, it was expansion and the fluid of the four components of creative thinking but in flexibility component there was no palpable observation difference between experimental groups. The result which is gained by this research in comparison with research history which is predictor of the effectiveness of philosophy for kids plan is on creativity that is coordinated and the results of other similar researches also confirm the gained result by this research. Key words: Philosophy, kids, Creativity, Effectiveness.