عنوان پایان‌نامه

رابطه سبک های پردازش اطلاعات و امید:نقش واسطه ای سبک های پردازش هویت



    دانشجو در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه سبک های پردازش اطلاعات و امید:نقش واسطه ای سبک های پردازش هویت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62972
    تاریخ دفاع
    ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

    چکیده هدف این پژوهش تعیین رابطه سبک‌های پردازش اطلاعات (منطقی و تجربه¬ای) با امید (تفکر عامل و تفکر راهبردی) با واسطه سبک‌های پردازش هویت (اطلاعاتی، هنجاری و مغشوش/ اجتنابی) بود. 411 دانش آموز رشته‌های نظری پایه سوم دبیرستان مدارس دولتی شهرستان شاهرود به روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و در این مطالعه مشارکت کردند. گروه نمونه به ابزارهای پژوهش شامل سیاهه منطقی – تجربه‌ای (پسینی و اپستین، 1999)، مقیاس سبک‌های هویت (ISI-3) (برزونسکی، 1997) و مقیاس امید (اسنایدر، 1991) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار ایموس 18 انجام شد. نتایج نشان داد سبک هویت اطلاعاتی اثر مثبت معنادار بر هر دو مؤلفه امید (تفکر راهبردی و تفکر عامل) دارد در حالی که سبک هویت هنجاری فقط اثر معنادار ضعیفی بر تفکر عامل دارد و سبک هویت مغشوش/ اجتنابی هم تأثیر معناداری بر امید و مؤلفه‌های آن ندارد. سبک پردازش منطقی با واسطه سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری بر تفکر عامل اثر غیرمستقیم دارد و به صورت مستقیم نیز بر تفکر عامل اثر مثبت دارد. همچنین سبک هویت اطلاعاتی رابطه میان تفکر راهبردی و سبک پردازش منطقی را واسطه گری می‌کند و سبک منطقی به صورت مستقیم نیز اثر معناداری بر تفکر راهبردی دارد. سبک پردازش تجربه‌ای به صورت مثبت سبک هویت مغشوش/ اجتنابی را پیش بینی می‌کند و تنها بر مؤلفه تفکر راهبردی به صورت مستقیم اثر مثبت معنادار دارد. یافته‌ها نشان دهنده نقش مهم سبک پردازش منطقی و سبک هویت اطلاعاتی در پیش بینی امید است.
    Abstract
    Abstract The aim of this study was to investigate the relation between Information processing styles (Rational and Experiential) and Hope (Agency thought and Pathway thought) through the mediating role of Identity styles (Informational, Normative and Diffuse/ avoidant). 411 students in third grade of high school in Shahrood were selected through random cluster sampling and responded to three scales including Rational-Experiential inventory (REI, Pacini and Epstein, 1999), Identity styles inventory (ISI, Berzonsky, 1997) and the Hope scale (Snyder, 1991). Data analysis was implemented via path analysis in Amos18. The results showed that Informational style had significant effect on Agency and Pathway thoughts where as Normative style had a weak significant effect on Agency thought and Diffuse/avoidant could not predict Hope and it's components. Rational style had an indirect effect on Agency thought via mediating role of Informational and Normative styles and a direct strong significant effect on it. Furthermore Rational style had an indirect effect on Pathway thought via mediating role of Informational style and a direct significant effect on it. Experiential style positively predicted Diffuse/ avoidant style and had a direct significant positive effect on Pathway thought. The findings indicate important influence of Rational processing style and Informational style on Hope. Keywords: Information processing style, Identity style, Agency thought, Pathway thought, Hope.