بررسی تطبیقی فرانکنشتاین اثر ماری شلی و ملکوت نوشته بهرام صادقی در بستر گوتیک
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1717/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62357
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- زهرا حسابی دهبنه
- چکیده
- چکیده داستان گوتیک شیوه روایتی قدیمی در ادبیات انگلیسی است. در قرن هجدهم میلادی آغاز شده و همچنان در ادبیات معاصر قابلمشاهده است. از آنجا که ژانر وحشت همانند زندگی بشر شامل ویژگیهای ترس و وحشت آمیخته با رایحه عشق است، خوانندگان به این سایه درونمایهای اهمیت در خور توجهی قائل شدهاند. فرانکنشتاین نوشته نویسنده انگلیسی ماری شلی نمونه یک اثر گوتیک در سال ????است که از جایگاه رفیعی دردنیای داستان گوتیک برخوردار است. در حالتی مشابه ملکوت نوشته بهرام صادقی اثر نویسنده پارسی چنین جایگاهی را در رمانهای به اصطلاح گوتیک پارسی دارا است. در مسیر بررسی دو داستان ذکرشده در مییابیم که توصیف «قهرمان گوتیک» در دو رمان با سرعتی یکسان و با ویژگیهای شخصیتی و مکانی مشترک ظاهر شده است. تحقیق حاضر تلاش دارد که شباهتها و درونمایههای مشترک به همراه طرح کلی دو داستان را به ترتیب واکاوی نماید. برای انجام این کار نه تنها سیاهچالها، جنگلهای تاریک و مکانهای تیرهای که شخصیتها در آن زندگی میکنند مورد توجه قرار میگیرد بلکه این حقیقت که شخصیتهای اصلی دو داستان برخلاف سنت گوتیک که تلاش کرده قهرمانانش مونث باشند است از جنس مذکر هستند نیز مورد پژوهش قرار میگیرد.
- Abstract
- Gothic horror is an old mode in English Literature. It originated in eighteenth century and is still observable in contemporary literature. Since it includes an assortment of horror and terror features mingled with the faint scent of romance as in Human’s life, readers have drawn attention to this thematic shadow very much. Frankenstein by an English writer, Mary Shelley is the paradigm of gothic book in 1818 which enjoys a highly-mannered status in the world of gothic fiction. In the same fashion, Malakut by Bahram Sadeghi, the Persian writer has the same status in the Persian so-called gothic novels. As we go forward inspecting the two novels, we find out the definition of “the gothic hero” is transparent in both in an equal pace with the same setting and character features. This research will attempt to discover the similarities and recurrent themes as well as the central designs fundamental in both respective stories. In so doing, not only the dungeons, gloomy forests and murky places the characters live in is scrutinized but also the fact that the major characters are male, not female in opposite to what gothic custom has always attempted to convey. Keywords: Gothic Fiction, Frankenstein, Malakut, Terror vs. Fear