عنوان پایاننامه
بررسی ساخت های تخجبی زبان فارسی در چار چوب برنامه کمیته گرا
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 2097،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62677
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مینا رضوانیان
- استاد راهنما
- علی درزی
- چکیده
- پایان¬نامه حاضر، به بررسی ساخت¬های تعجبی زبان فارسی بر پایه نظریه کمینه¬گرا می¬پردازد و هم¬چنین دو واحد زبرزنجیری تکیه و آهنگ این ساخت¬ها را هم می¬آزماید. این پژوهش فقط تعجب¬¬- واژه «چه» را از منظر نحوی مطالعه می¬کند. پیش از تحلیل اصلی این ساخت، کلیات و چارچوب نظری پژوهش و پیشینه¬ای از آن ارائه می¬شود. هنگام تحلیل نحوی ساخت¬های تعجبی، ابتدا تحلیل¬های ممکن از این ساخت¬ها را مانند جایگاه شاخص بند متمم¬ساز و تکواژ گسسته مطرح می¬کنیم. در تحلیل نخست، تعجب¬واژه «چه» را در آن جایگاه می¬آزماییم سپس این تحلیل را به دلیل حضور تکواژ «که» در فارسی، رد می¬کنیم. در تحلیل دوم علاوه بر تعجب¬واژه، گروه اسمی و نشانه نکره پس از آن را در نظر می¬گیریم و دلیل نامناسب بودن این تحلیل را نیز در این نکته می¬دانیم که تعجب¬واژه «چه» و «نشانه نکره» به یکدیگر وابسته نیستند، به این معنی که اگر حضور تعجب¬واژه «چه» و نشانه نکره بدون یکدیگر منجر به ساخت¬های نادستوری گردد، پس باید آن¬ها را یک تکواژ و به صورت یک واحد به شمار¬آوریم. ذکر این نکته ضروری است که تکواژ گسسته شامل دو تکواژ است که همیشه و در همه¬جا با هم حضور می¬یابند و یکی بدون دیگری به کار نمی¬رود. در ادامه همانطور که در فصل چهار خواهیم ¬دید، داده¬ها نشان می¬دهند که الزاماً آن دو عنصر به هم وابستگی ندارند و هر¬یک مستقلاً به کار می¬رود. بنابراین تکواژ گسسته نمی¬تواند توجیه¬کننده تمام ساخت¬های تعجبی باشد. به پیروی از کریمی (2005) تحلیلی هسته¬آغاز را برای ساخت¬های تعجبی در نظر می¬گیریم چرا که او در آن اثر دو حرف تعریف «این» و «آن» را هسته¬آغاز می¬داند. به این ترتیب، گروه حرف تعریف و گروه کمیت¬نما را برای ساخت¬های تعجبی برمی¬گزینیم که «چه» در هسته هریک از آن دو گروه قرار می¬گیرد. در ادامه چهار شکل از ساخت¬های تعجبی را به ترتیب با الگوهای < تعجب¬¬واژه، گروه اسمی، نشانه نکره>، <تعجب¬واژه، گروه اسمی>،<تعجب¬¬واژه،کمیت¬نمای «همه»، گروه اسمی>و < تعجب¬واژه، صفت>مورد مطالعه قرارمی¬دهیم. از این میان برای سه صورت نخست، گروه حرف تعریف و برای صورت پایانی هم، گروه کمیت¬نما را معرفی می¬کنیم. درنهایت نیز بیان می¬کنیم که تکیه ساخت تعجبی می-تواند هم روی «چه»¬، هم روی کلمه یا کلمات واجی پس از آن قرارگیرد. آهنگ پایانی این ساخت¬ها هم به صورت L%است.
- Abstract
- The present thesis investigates the exclamative constructions in Persian based on minimalist theory and also analyses two suprasegmental items including pitchaccet and intonation. This thesis just studies the exclamtive word "?e" syntacticaly. A feamework used in this project and its literature is presented before the main analysis. While analysisng exclamative constructions, first we introduce some probable analysises of these constructions like Complement phrase and discontinuous morpheme.In the first analysis we examine the location of exclamative word "?e" and after we reject that analysis because of "ke" element.In the second analysis we consider Noun Phrase and the Indefinite marker in spite of "?e". The reason we reject that analysisis there is no dependency between "?e" and the indefinite marker. It means if "?e" and the indefinite marker without each¬ other results in illformed constructions so we should account them as one item. We will see in chapter 4, there are other data show these two elements depend to eachother and each one appears independently.So discontinuous morpheme does not include all the exclamative constructions. Conforming Krimi(2005), we consider a head initial analysis and choose DP and QP for exclamative constructions.We also study four forms for exclamative constructions with these patterns: <?e>, NP, indefinite marker>, <?e, NP>, <?e, QP> and <?e, adjective>. We introduce DP for the first three forms and QP for the last one. Finally we say pitchaccent in exclamative constructions can locate both on "?e" and the phonological word(s) after exclamative word. The intonation of these constructions is L%.