عنوان پایان‌نامه

جهانی شدن حقوق خانواده-چالشها و راهکارها درحقوق ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جهانی شدن حقوق خانواده-چالشها و راهکارها درحقوق ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001742;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61114
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    مجید دباغی
    استاد راهنما
    محمد تقی رفیعی

    چکیده جهانی شدن واقعیتی غیر قابل انکار است؛ و مفهوم شناسی آن با توجه به پیچیدگیِ ابعاد آن دشوار می‌باشد. در جهانی شدن سخن از فروریختن مرزهاست لذا بحث از جهانی شدنِ حقوق خانواده که با فرهنگ و سنت و ارزش‌های اخلاقی یک جامعه عجین گشته است، امری خطیر است. شایان ذکر است، از آنجا که مباحث حقوق خانواده اصولاً معطوف به حقوق زن می‌باشد، جهت تعمیق مطالب، بحث بر جهانی شدن حقوق زن متمرکز شده است. ابتدا با توجه به تبارشناسیِ تاریخی جهانی شدن، به تبیین مفهوم جهانی شدن پرداخته و نظریه‌های جهانی‌شدن و ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن تحلیل می‌گردد. سه رویکرد مختلف که مواضع گوناگونی نسبت به جهانی شدن حقوق زنان اتخاذ نموده‌اند، تعریف و تحلیل می‌شوند. این رویکردها، متوجه جهانی شدنِ حقوق زنان به معنایِ نیل به مقررات و قوانین همسان است که در کنوانسیون امحاء کلیه اشکال تبعیض علیه زنان متبلور شده است. نخستین رویکرد، که نگاهی تعبدی نسبت به احکام شریعت دارد و هرگونه تحولی مربوط به حقوق زنان را مردود می‌داند، رویکرد سنتی است. رویکرد دوم، اصلاحی یا بینابین است که در بطنِ خود دغدغه‌ی حفظ ارزش‌های اسلامی را دارد و برای پیوستن به کنوانسیون نیازی احساس نمی‌کند. چرا که سرمایه‌های دینی‌ـ‌اسلامی را غنی و مطلوب می‌داند، البته موضع کاملاً منفی هم اتخاذ نمی‌کند. و آخرین رویکرد از آنِ نواندیشان دینی است، که به زعم آنها حقوق مندرج در کنوانسیون، حاصل عقلانیت بشر است و مبتنی بر عدالت جنسیتی است. لذا در مسیر پیوستن به آن، از تجدیدنظر در مبانی و اصول اِبایی نداشته، بلکه آن را لازم می‌شمارند. البته رویکردهای مذکور همگی با بینشی مؤمنانه به بحث می‌پردازند و رویکردهای خداناباور، خروج موضوعی دارند. در نهایت، به نظر می‌رسد؛ با نگرشی که منبعث از دیدگاه نواندیشان دینی است و با حفظ دغدغه‌ای که رویکرد اصلاحی برای محافظت از ارزشهای دینی دارد، می‌توان ساز و کارهایی را تبیین کرد که از یک سو به بنیان‌های مذهبی آسیب نرساند و از سوی دیگر مسیر جهانی شدن حقوق زنان را هموار سازد. واژگان کلیدی: جهانی شدن، حقوق خانواده، حقوق زنان، کنوانسیون رفع تبعیض، عدالت جنسیتی
    Abstract
    Abstract Globalization is an undeniable fact, and appreciating its notion and concept is greatly difficult regarding its complex dimensions. Having breadless world has always been discussed in globalization, thus, discourse of globalizing family law, which associate with culture, tradition and moral values of a society, is controversial and momentous. Remarkably, since family law issues primarily focused on women's rights, to appreciate it deeply, discussion has focused on the globalization of women's rights. Regarding the historical genealogy of globalization, first, the concept of globalization has been clarified, and then globalization theories and different economic, political and cultural aspects of it will be analyzed. Three different theories which approach the globalization of women's rights will be defined and examined. These approaches recognize globalization of women's rights in a way to achieve the same rules, which enshrined in the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women. The first approach, which has a dogmatic and religious view to sharia, and refuse any developments related to women's rights, is the traditional approach. The second approach, which is reformative and intermediate, within itself is primarily concerned with upholding Islamic values and does not see it necessary to join the Convention. The reason for this view comes from the strong belief in enrich religious-Islamic assets, of course, it does not take a position quite negative. A final approach comes from new religious thinkers, which in their perspective, the rights enshrined in the Convention, is the result of human rationality and based on gender justice. So, in order to join it, not only do not hesitate to revisit the basics principle, but consider it a necessity. Of course, all these approaches have religious attitudes toward the discussion, and atheist opinions, are subject to withdrawal. Finally, as it seems, with the viewpoint which has der