عنوان پایان‌نامه

شناسای آفریقایی های ساکن آمریکا در رمان های محبوب و ترانه سلیمان اثر تونی موریسون



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسای آفریقایی های ساکن آمریکا در رمان های محبوب و ترانه سلیمان اثر تونی موریسون" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43214;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1341/2
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
    دانشجو
    اعظم رضایی
    استاد راهنما
    سیدمحمد مرندی

    چکیده در این تحقیق تلاش شده است با پیاده کردن نظریه های "شناسا"یی بر رمانهای "محبوب" و "ترانه ی سلیمان" اثر تونی موریسون به تعریفی از شناسای آفریقایی های ساکن آمریکا دست یابیم. از آنجاییکه موریسون در رمان "محبوب" زندگی گروهی از برده های تازه آزاد شده را که زندانی خاطرات تلخ بردگی هستند، به تصویر می کشد، شناسای این شخصیتها را می توان در قالب رابطه ی بین استعمارگر و استعمار شده توصیف کرد. در توصیف این رابطه منتقدینی نظیر کیزر، لارنس و الیوت با توجه به شناسای دو وجهی این شخصیتها از مباحث نظریه پردازانی از قبیل دوبوا، بابا و انزالدووا استفاده می کنند و به این نتیجه می رسند که اتحاد و حفظ فرهنگ آفریقایی به سیاهپوستان برده کمک می کند که در مقابل وحشیگریهای اربابان سفید پوست دچار حس از هم پاشیدگی کامل در درون نشوند. از سوی دیگر منتقدینی نظیر فوستن وایت و لادینسکی با استناد به سبک و محتوای شورشی موریسن که بنیانهای عصر روشنگری را زیر سوال می برد و با کمک گرفتن از نظریات منتقد پست مدرن بل هوکس به این نتیجه می رسند که این شخصیتها دچار از هم پاشیدگی کامل در درون می شوند و تنها چیزی که بعد از آزادی برای آن مطرح است حفظ جسمهای شکنجه دیده اشان است. بعد از ارائه ی این مطالب نویسنده سعی می کند کاستیهای نظر گروه دوم را نشان دهد. موریسن در رمان "ترانه ی سلیمان" زندگی گروهی از آمریکایی های آفریقایی تبار را در نیمه های قرن بیست به تصویر می کشد، انسانهایی که هرگز بردگی را تجربه نکرده اند. در نتیجه شناسای آنها بیشتر بر اساس روابط درون- نژادی در جامعه ی سیاهپوستی تعریف می شود. جنسیت و طبقه ی اجتماعی شخصیتها تاثیر زیادی بر نگاه آنها به مسائل نژادی و نحوه ی زندگی آنها در جامعه ی نژادپرست آمریکا دارد. به طور کلی سه مدل هویتی اصلی در بین این شخصیتها شکل می گیرد: گروهی که کاملا با جامعه ی سفیدپوستی در می آمیزد و کمتربه ریشه های آفریقایی خود توجه دارد، گروهی که حالتی خصمانه نسبت به سفید جماعت دارد و گروه سومی که خودی دووجهی دارد، بدین معنی که حالت حاشیه ای زندگی در جامعه ی سفید مدار آمریکا او را از نگاهداشت ارزشها و سنت های وجه آفریقایی شخصیتش باز نمی دارد.
    Abstract
    Abstract The present project is an attempt to give a model of African-American subjectivity by applying different subjectivity theories to Morrison's presentation of black people in Beloved and Song of Solomon. Since Beloved represents a group of ex-slaves remembering harsh memories of slavery, their subjectivities can be analyzed from a post-colonial perspective within the frame of the relationship between the colonizer and the colonized. Critics such as Keizer, Lawrence and Elliott who, applying the opinions of thinkers such as Du Bois, Bhabha and the feminist critic Gloria Anzald?a, argue that the preservation of African culture by the slaves and their unity help them resist feelings of inward fragmentation and instability. On the other hand, critics such as Fuston-White and Lidinsky refer to the subversive style of Morrison and also to the opinions of postmodern critic bell hooks to conclude that the subjectivity of the slaves is shattered and fragmented. At the end, the writer tries to show the opinions of which group and on what bases are more plausible. In Song of Solomon, Toni Morrison depicts the lives of a group of free blacks in the mid-twentieth century. The subjectivities of these characters, unlike the characters of Beloved, cannot be explored within a frame of the relationship between the colonizer and the colonized. The subjectivities of these characters are defined mostly through intraracial differences of class and gender within the black community. The class and gender these people belong to affect, to a large extent, their outlooks about race matters and their ways of life in American racist world. These differences create three major identity models: mainstream assimilation to the white society, total separatism from it and a more articulated dialectic of the double self by acceptance of one's African values and cultural heritage.