شناسایی عوامل سازمانی موثر بررفتار خریداران سازمانی مطالعه ای در صنعت بارفرابری(حمل و نقل بین المللی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی -مدیریت بازاریابی وصادرات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001565;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55876
- تاریخ دفاع
- ۲۳ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- پدرام شمس عالی
- چکیده
- مسأله اصلی این پژوهش بررسی رفتار خرید مشتریان سازمانی حمل و نقل بین المللی می یاشد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر رفتار خرید سازمانی است. در روش تحقیق این پژوهش، برای رسیدن به عوامل سازمانی مؤثر، با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه میدانی و انجام تعدادی مصاحبه اکتشافی با مشتریان شرکت های حمل و نقل بین المللی، کارمندان و مدیران چندین شرکت تولیدی و بازرگانی، تعداد زیادی از عوامل سازمانی مؤثر استخراج شد و عامل ادراک به عنوان یک عامل تعدیلگر بین انتخاب فورواردر (متغیر وابسته) و عوامل سازمانی( متغیر مستقل) شناسایی گردید. با کمک خبرگان آکادمیک و فعالان صنعت بارفرابری، از طریق روش قضاوتی خبرگان،سؤالات پرسشنامه به 75 سؤال تقلیل یافت. جامعه آماری تحقیق کلیه خریداران سازمانی خدمات فورواردری که از شرکت حمل و نقل بین المللی بردرسالویژن سرویس دربافت کرده اند، اعم از شرکتهای تولیدی و بازرگانی، در نظر گرفته شد. نسخه اولیه پرسشنامه در بین 40 نفر از کارمندان شرکتهای مختلف با زمینه فعالیت تولیدی- بازرگانی توزیع گردید و پس از اینکه روایی پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.832 تأیید شد، با استفاده از روش نمونه گیری و فرمول کوکران، حجم نمونه 145 محاسبه گردید. پرسشنامه دو بخشی در بین 40 نفر از کارمندان شرکتهای مختلف با زمینه فعالیت تولیدی- بازرگانی برای پیش آزمون توزیع گردید و پس از اینکه روایی پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.832 تأیید شد، با استفاده از روش نمونه گیری و فرمول کوکران، حجم نمونه 145 محاسبه گردید.پرسشنامه در میان 200 مشتری توزیع گردید. نرخ بازگشت پرسشنامه 75 % بود که از میان آنها تعداد 145 پرسشنامه مفید برای تجزیه و تحلیل داده ها انتخاب گردید. آزمون KMO با مقدار 0.909 و آزمون بارتلت در سطح خطای کوچک تر از 0.05 ارتباط معنی دار بین متغیرها را نشان داد. لذا انجام تحلیل عاملی برای داده ها امکان پذیر گردید. در ادامه از فنون تحلیل عاملی تأییدی و از روش مدلیابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار SMART-PLS و WARP-PLSبرای تحلیل دادهها بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که اهداف سازمان خریدار، ارزشهای سازمانی و نمایندگان سازمان خریدار به عنوان عوامل سازمانی بر روی انتخاب فورواردر اثر گذارند و ادراک بر روی انتخاب فورواردر تأثیری ندارد. نهایتاً بر اساس عوامل شناسایی شده راهکارهای بازارایابی ارائه گردید. واژگان کلیدی: رفتار خریداران سازمانی، عوامل سازمانی مؤثر، فورواردر، حمل و نقل بین المللی
- Abstract
- The main subject discussed in this paper is to investigate the purchasing behavior of enterprise customers at international transportation. The major aim of this research is to identify the organizational factors that influence on organizational buying behavior. In this study, in order to achieve the effective organizational factors, according to the literature survey, past research and interviews with a couple of customers of international transport companies, employees, Commercial and manufacturing managers in this field, many of the affecting organizational factors was extracted and the perception factor as a moderator factor between forwarder selection (the dependent variable) and organizational factors (independent variables) were identified.in association with academic and forwardering experts and through a judical method, 50 questions were elicited. The statistical society of study are all organizational buyers of forwarding services that receive service from Bordersalvtion Company international transport, including commercial and manufacturing companies, was considered. A 2 section Questionnaire was distributed between 40 employees of different companies in commercial and manufacturing field as a pretest and after confirming the validity of the questionnaire by experties and reliability of that by calculating coronbach' alpha with 0.832 using a group sampling method and the Cookran's equation for the sample amount. the mesure was 145 ones .The questionnaire was distributed between 200 customers, return rate of that was 75% .among them, 145 helpful questionnaires were selected for data analysis. KMO test with 0.909 and Bartlet meaningfully with less than 0.05 were used in order to admit the datafitness.Therefore Factor analysis for data become possible. The techniques of Confirmatory Factor Analysis and Structural Equation Modeling by SMART-PLS and WARP-PLS software was used for data analysis. The results showed that the organizational goals, organizational values and deputation of organizational buyer as organizational factors have influence on forwarder selecting and perception has no influence on the forwarder selection. Finally, based on the factors identified Marketing solutions were presented. Keywords: organizational buyer behavior, organizational factors, forwarder, international transportation