بررسی رابطه بین قدرت و وابستگی در کانالهای توزیع: مطالعه موردی درصنعت فرش دستباف ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی -مدیریت بازاریابی وصادرات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001566;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56049
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- شهریار محسنین
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- روابط بین اعضای اصلی در کانال بازاریابی یا توزیع هر صنعتی در کنار ساختارآن یکی از موضوعات بسیار مهم در ادبیات بازاریابی و کانال های توزیع به عنوان یکی از 4 عنصر اصلی بازاریابی می¬باشد که علی رغم تمرکز بیش از نیم قرن این موضوع در خارج از کشور، در داخل مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. یکی از مهمترین ابعاد رفتاری در روابط بین اعضای اصلی کانال بازاریابی موضوع قدرت و وابستگی می باشد که در این پژوهش روابط بین دو عضو اصلی کانال بازاریابی در هنر – صنعت فرش دستباف را با قبول تجار فرش به عنوان عضو منبع (عضو قدرتمندتر) کانال، و کارگاه های تولیدی به عنوان عضو هدف (عضو دیگر یا ضعیف تر) کانال مورد مطالعه قرار دادیم. در واقع هدف این پژوهش بررسی روابط بین قدرت و وابستگی از بعد ادراکی تولیدکنندگان (کارگاه های تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز) به عنوان عضو هدف و تجار فرش به عنوان عضو منبع در این کانال می باشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 174 کارگاه تولیدی اعم از متمرکز و غیر متمرکز شرکت کننده در نمایشگاه فرش دستباف تهران و 286 تاجر بازار فرش تهران می باشد، که به ترتیب بطور تصادفی با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای و ساده انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه حضوری بود، که برای آزمون فرضیه ها و تعیین برازش مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده نمودیم. نتایج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش بیانگر وجود تفاوت هایی در ابعاد ادراکی دو عضو اصلی این کانال از قدرت و ایجادکننده های وابستگی در سه بعد شهرت، نقش تجاری و سود و فروش می باشد که از دیدگاه عضو منبع بین قدرت جبرانی با قدرت منبع و وابستگی سود و فروش رابطه عکس، قدرت منبع با وابستگی سود و فروش و تجاری هدف رابطه مستقیم، قابلیت هدف در جایگزینی با قدرت منبع رابطه مستقیم وبا وابستگی سود و فروش هدف رابطه عکس داشته است، همچنین وابستگی شهرت منجر به وابستگی سود و فروش و وابستگی تجاری منجر به وابستگی شهرتمی شود. از دیدگاه عضو هدف قدرت جبرانی بر قدرت منبع و وابستگی سود و فروش هدف به منبع تأثیر معکوس، قدرت منبع بر وابستگی تجاری هدف تأثیر مستقیم، قابلیت هدف در جایگزینی منبع بر وابستگی سود و فروش و وابستگی تجاری وی به منیع تأثیر معکوس و بر قدرت جبرانی تأثیر مستقیم و وابستگی تجاری و وابستگی شهرت بر وابستگی سود و فروش تأثیر مستق
- Abstract
- The relations among the main members of marketing channel or distribution in each industry besides channel structure is one of the most important issue in marketing or distribution channels literature as one of 4 main elements of marketing mix that in spite of half century concentration on this issue in a foreign country it has not been discussed in our own country yet. One of the most important behavioral aspects in relationship among the main members of marketing channel is the issue of power and dependence that in this research from aspects of power we have looked through the source of power and countervailing power in order to measure it and we have considered three aspects of dependence: Reputation independence, sale and profits and Marketing role dependence. In this research relationship between the two main marketing channel members in handmade carpet art - industry have been studied by the acceptance of carpet merchants as source member of channel (stronger member), and workshops as a target members (the other member or weaker one). In fact the main purpose of this research is the study of the relationship between power and dependence through both sides’ perceptions. Statistical sample of this research consists of 149 workshops that have been chosen randomly through multi stage sampling method and 286 Tehran carpet merchants that have been chosen in order by simple random sampling method. The main instruments of gathering information in this research were questionnaire; also Structural equations modeling were used for testing assumption. The result of analyzing research data has expressed the existence of differences in perception aspects of two main members in this channel from power and dependence creators in 3 aspects of reputation, marketing role and sale profit that from this point of view source member between countervailing power besides source power and profit and sale dependence has the opposite relation.