عنوان پایان‌نامه

بررسی معیار های تصمیم گیری و منابع اطلاعاتی در رفتار خرید سرمایه گذاران صندوقهای سرمایه گذاری مشترک



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی معیار های تصمیم گیری و منابع اطلاعاتی در رفتار خرید سرمایه گذاران صندوقهای سرمایه گذاری مشترک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57706
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    با توجه به لزوم توجه به امر سرمایه گذاری در کشور به علت وجود مسائل و مشکلات اقتصادی، ابزارهای مختلف سرمایه گذاری وجود دارد. یکی از این ابزارها، صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشد که اولین آن با هدف جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران غیر حرفه ای در سال 1386، تاسیس شد. افزایش تعداد این صندوق ها، لزوم توجه به بازاریابی در رفتار مصرف کننده (سرمایه گذاران) را، آشکار می سازد. در این پژوهش برآنیم که به بررسی رفتار خرید سرمایه گذاران صندوق در حوزه منابع اطلاعاتی و معیارهای انتخابی آنان بپردازیم که از طریق فرمول های آماری، 200 سرمایه گذار به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. پرسشنامه این تحقیق شامل چهار بخش اصلی است که بخش اول، اطلاعات جمعیت شناختی، بخش دوم، میزان اهمیت هر یک از منابع اطلاعاتی (13 منبع)، بخش سوم، میزان اهمیت هر یک از معیارهای انتخاب (14 معیار) و بخش چهارم، رفتار خرید سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشد. ابتدا، با استفاده از تحلیل عاملی، چهار بعد اصلی منابع اطلاعاتی (منابع اینترنتی، منابع داخلی صندوق، ارجاعات و توصیه ها و تبلیغات) و 4 بعد اصلی معیار انتخاب (بعد مدیریتی، ارتباطی، عملکردی و جایگاه صندوق) استخراج شده است. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل خوشه ای به خوشه بندی سرمایه گذاران براساس منابع اطلاعاتی و همچنین براساس معیارهای انتخاب اقدام شده که از هر کدام دو خوشه و از تلفیق این دو نوع خوشه بندی، چهار گروه حاصل شده که در نهایت به بررسی معیارهای جمعیت شناختی و رفتار خرید سرمایه گذاران در این چهار گروه پرداخته شده است.
    Abstract
    Regarding the necessity of investment in our country owing to the economic difficulties, need of the investigation on investment tools is unaviodiable.One of these tools is mutual funds that the first was established in 2007 to collect unprofessional investor’s liquidity. Nowadays, Significant growth of Industry sector results in increase of mutual funds. This reveals the importance of regarding marketing issue in consumer’s behavior. In this study, The Mutual Fund Purchase decisions which focus on Information sources and selection criteria have been investigated. 200 people from statistical population has been selected by stratified sampling method. The questionnaire is comprised of four sections, which the first one has been focused on demographic information. The importance of information sources (13 sources) and selection criteria (14 criteria) are considered in second and third section, respectively. The Fourth section collected data on mutual fund investment behavior. The factor analysis has been used to search for underlying dimensions in the information source and selection criteria variable sets; the result Includes 4 dimensions for information source: internet sources, internal sources of mutual fund, References and advises and advertising. Following four selection criteria have been derivitated: managerial dimension, communication dimension, functional dimension and fund’s ranking. Therefore to group subjects on the basis of information sources and selection criteria, the cluster analysis has been used. Finally By combination of clusters, four groups have been obtained which demographic feautures and consumer behavior of investors have been analyzed.