عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه میان پیش نیازهای شناختی و وفاداری مصرف کنندگان در بازار خرده فروشی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه میان پیش نیازهای شناختی و وفاداری مصرف کنندگان در بازار خرده فروشی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54154
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    سمیر کاظمی
    استاد راهنما
    محمدعلی شاه حسینی

    با عنایت به اهمیت روزافزون وفاداری در ادبیات رفتار مصرف کننده و نیاز به آزمون یکی از مدل های مطرح در این مقوله، در این تحقیق مدل دیک و باسو در خصوص چهار گروه کالایی در بازار خرده فروشی مورد آزمون قرار گرفت و چهار طبقه وفاداری در کلیه گروه های کالایی شناسایی گردید. هدف: هدف اصلی تحقیق بررسی رابطه میان پیش نیازهای شناختی و وفاداری مصرف کنندگان در خصوص منتخبی از کالاهای مصرفی می باشد. برای کاربردی تر شدن موضوع، نمونه آماری از میان مشتریان فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر تهران انتخاب شده است. روش تحقیق و تحلیل داده ها: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده های مورد نیاز، از نوع تحقیق توصیفی است. از طرف دیگر، تحقیق حاضر از نوع تحقیق همبستگی می باشد. چهار طبقه کالایی از خوار و بار و کالاهای مصرفی برای مطالعه انتخاب شدند: چای، شامپو، خمیردندان و دستمال کاغذی. بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه از پیش آزمون، تعداد 267 عدد برای پرسشنامه استخراج شد. جهت بررسی مدل مورد استفاده در تحقیق و آزمون فرضیات از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی، کای 2 و ANOVA استفاده گردید. یافته ها: طبقات وفاداری مطرح شده توسط دیک و باسو در چهار گروه کالایی بررسی شده موجود می باشد ولی گروه های کالایی از نظر تفاوت فراوانی افراد وفادار و غیروفادار اختلاف فاحشی با هم دارند و نگرش نسبی مصرف کنندگان نسبت به بعضی طبقات کالایی به نسبت برخی دیگر مساوی نیست. فراوانی استفاده محصول، درگیر بودن در تصمیم خرید، درگیر بودن با عمل خرید کالا، تمیز دادن نام تجاری مورد علاقه فرد در طبقه کالایی و تکرار خرید رابطه مستقیمی با نگرش نسبی دارد. هر چقدر نگرش نسبی مصرف کننده نسبت به یک نام تجاری بالا باشد، تمایل وی برای به تعویق انداختن خرید بیشتر شده، و احتمال اینکه وی به سمت نام تجاری دیگری رفته و یا تنوع طلب شود کاهش می یابد. بانوان از ظرفیت بالاتری برای تبدیل به وفاداران واقعی برخوردار می باشند.
    Abstract
    Purpose- This research examines consumer loyalty on the grocery product market using Dick and Basu’s framework of customer loyalty. Design/methodology/approach- After presentation of various models of consumer loyalty, a number of anticipated antecedents and consequences to consumer loyalty are discussed. Next, the four loyalty categories and the hypothesized relationships with antecedents and consequences are tested on empirical data from a survey of 267 customers of chain stores in Tehran investigating brand loyalty across four grocery product categories. Findings- The results support the presence of Dick and Basu’s four loyalty typologies within all the investigated product categories and further provide evidence for the expected differences between product categories with regard to the proportion of loyalty categories within each product category. The results support relationships between relative attitude and corresponding antecedents and consequences as suggested by Dick and Basu. Women found to be more loyal consumers when compared with men. Practical implications- The study show that, at least within some categories of grocery products, it is still possible for marketers to create loyal consumers. The importance of building true loyalty is highlighted by the evidence of true loyals being significantly more likely to postpone their purchases if the store is out of their favorite brand, the least likely to switch to another brand if on sale and less keen on variety seeking. Keywords: Cognitive antecedents, Customer loyalty, Dick and Basu’s framework, Grocery products, Gender differences