عنوان پایاننامه
شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر مراحل اثر بخشی توسعه منابع انسانی در سازمانهای ایرانی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69004
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- اسماعیل ابراهیمی
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- توجه به توسعه منابع انسانی در این سال ها رو به افزایش بوده است و تا حدی پیش رفته که بخشی با این عنوان در سازمان ها ایجاد شده است. مهم ترین کارکرد این حوزه، آموزش و یا مداخلاتی است که منجر به تغییر در رفتار و نگرش می¬شود. تا کنون مدل¬های مختلفی برای سنجش اثربخشی طراحی و ارائه شده است، اما چیزی که می تواند به موضوع از دیدگاه سیستمی نگریسته و یک سنجش همه جانبه صورت دهد، مفهومی تحت عنوان "انتقال یادگیری" می¬باشد. این مفهوم بر این پایه استوار است که آن چیزهایی که در حین آموزش فراگرفته می شود، در انتقال به محیط واقعی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. هدف این تحقیق شناسایی این عوامل می باشد. همچنین از فواید مورد انتظار این تحقیق استفاده از سنجه های کاربردی در قالب پرسش های چند گانه از ابعاد مختلف این عوامل می باشد تا متخصصان حوزه توسعه منابع انسانی بتوانند ارزیابی کاملی ازبرنامه ها و مداخلات آموزشی خود داشته و عارضه¬یابی صحیحی از آن صورت دهند. همچنین میشود با آنها ارزیابی کرد که آیا یک سازمان برای پیاده سازی برنامه آموزشی آماده هست یا خیر. در پژوهش حاضر سعی بر تعمیم مقوله انتقال به انتقال عملکرد فردی به نتایج سازمانی شده است و بررسی شده است که عوامل سازمانی شامل همراستایی استراتژیک، ساختار، ارتباطات، فرهنگ و سبک رهبری و همچنین عوامل محیطیِ پویایی صنعت و رقابت چگونه بر این فرآیند تأثیر می¬گذارند. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن کارشناسان شرکت ملی نفت بوده است که تحت یک دوره آموزشی قرار گرفته¬اند. نتایج تحقیق نشان داد که طراحی آموزش بیشترین تأثیر را بر یادگیری داشته و خصوصیات شخصی مهم¬ترین عوامل مؤثر بر انگیزش فرد برای انتقال یادگیری شناخته شد. همچنین تأثیری برای عوامل دید کارکنان از خود و مربی¬گری دیده نشد. در بعد انتقال به نتایج سازمانی نیز ساختار دارای بیشترین تأثیر ارزیابی شد.
- Abstract
- Attention to human resource development field has been increasing in these years to the extent that such a department had been initiated n organizations. The most important function of this matter is training or such interventions that contribute to change in behaviors and approaches. So far, various models have been designed and introduced for evaluating effectiveness, but something that views the matter in a systematic manner and delivers a holistic evaluation is a concept named “Learning Transfer”. This concept is founded upon this point that everything learned during training, in transferring to real conditions are affected by various items. Purpose of this research is identifying these factors. Also some expected benefits of this research is use of applicable measures in multiple questionnaire formats so that human resource development experts can evaluate a program or training intervention completely and diagnose that correctly. Furthermore an organization can check its situation to be ready for implementing an educational program or not. This research is trying to generalize transfer concept to transfer personal performance to organizational results and is investigated that organizational factors include strategic alignment, structure, communication, culture and leadership style and also environmental factors of industry dynamics and competitiveness how impacts this process. This research is descriptive and of correlative kind and statistical community of that is National Oil Company experts that are trained under an training curriculum. Research finding showed training design has the most impact on learning and personal traits are the most important factors on motivation to transfer learning. Also there would find no effect for items of personnel view of themselves and coaching. In dimension of transfer to organizational results, structure gained the most effect.