عنوان پایاننامه
توانمند سازی و توسعه دموکراتیک در ایران
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3310;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58102;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3310;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58102
- تاریخ دفاع
- ۲۲ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- عباداله آذرگون
- استاد راهنما
- ابراهیم متقی
- چکیده
- توانمند سازی نظریه است که مبتنی بر توانمند کردن افراد زیر دست توسط مدیران و رهبران، این توانمندی حاصل آموزش صحیح و درست، آزادی اطلاعات، مشارکت افراد زیر دست در امور و مسائل است. این حاصل نمی شود مگر اینکه رهبران و مدیران بخشی از قدرت و اختیارات خود را به افراد زیر دست منتقل کنند. در بخش دیگر نظریه توسعه سیاسی نیز معادل با نظریه تئوری توانمند سازی در سطح کلان، میسر نمی شود مگر اینکه فرهنگ سیاسی جامعه دموکراتیک باشد. افراد جامعه دارای فرهنگ سیاسی دموکراتیک باشند، تا بتوانند نظام سیاسی دموکراتیک بوجود آورند. که دارای چهار شاخصه مهم جوامع دموکراتیک یعنی؛ مسئولیت پذیری شهریاران و رهبران، بازخواست پذیری از مسئولین، پاسخگویی مسئولین، شفافیت در تصمیم گیری های سیاسی میسر شود. که با در جریان قرار گرفتن اطلاعات آزاد، اجازه مشارکت سیاسی- اجتماعی گروه ها و احزاب، آموزش های صحیح و درست سیاسی از طریق آموزش و پرورش و نخبگان دولتی و روشنفکران به افراد جامعه حاصل می شود. با مرور کردن توسعه سیاسی در ایران، تمرکز شدید قدرت در دست دولت، دولت تحصیلدار (رانتی) دو عامل اصلی عدم تحقق توسعه سیاسی در ایران توسط محققان و صاحب نظران بر شمرده شده است. در تحقیق حاضر ضمن تایید این دو عامل، در عدم تحقق توسعه سیاسی در ایران عامل سومی نیز مطرح می کند، آن عدم آگاهی و شناخت اقشار و طبقات اجتماعی جامعه ایران از حکومت دموکراتیک است. زیرا در بررسی از چهار دوره تاریخی توسعه سیاسی در ایران؛ انقلاب مشروطه، دوره تاریخی 1320 تا 1332، انقلاب اسلامی، دوره اصلاحات 1376، که با پیشتازی طبقه متوسط و روشنفکران شکل گرفتند. اما با عدم حمایت آحاد مردم، طبقات و اقشار مختلف جامعه؛ فاقد نگرش و ارزشهای رویکرد دموکراتیک بودند، در نهایت به شکست انجامید. در پژوهش حاضر در بررسی از طبقه متوسط جامعه ایران، به این نتیجه می رسیم که هرگاه افراد جامعه در معرض اطلاعات صحیح و آزاد، آگاهی از وضع سیاسی جامعه، حق حقوق سیاسی خود به عنوان شهروندان و رهبران به عنوان مسئولین خدمت گزار، قرار گرفتند، به توانمند سیاسی؛ آگاهی سیاسی رسیدند، خواهان توسعه سیاسی در ایران شدند. نتیجه جانبی این تحقیق این است که توانمندی افراد جامعه و نخبگان حاکم در دولت می تواند توسعه سیاسی در ایران را به وجود آورد.
- Abstract
- Empowerment theory, which is based on the following persons by enabling managers and leaders, the ability of proper education, freedom of information, and participation in the following issues. This cannot be achieved unless the leaders of the people under its powers to transfer. In another political development theory, empowerment theory Equivalent theory at the macro level, it is not possible unless there is the political culture of a democratic society. People have a democratic political culture in order to create a democratic political system. The four major characteristics of democratic societies; responsibility Kings and leaders, taking account of the authority, accountability, transparency in political decision-making is possible. That the information is free from political participation - social groups and parties, proper training And the public policy through education and intellectual elite members of society can be achieved. By reviewing political developments in Iran, the extreme concentration of power in the state, the collector (rent) Failure to fulfill two major political development in Iran is considered by experts and Researchers. The present study confirms these two factors, the non-realization of political development in Iran is the third factor, The lack of awareness and understanding of democratic society is the social classes. Because of the four historical periods in Iran's political development; Revolution, the historical period 1320 to 1332, the Islamic Revolution of 1376 Amendments Middle class and intellectuals formed the vanguard. But the lack of public support, and classes of people; Height attitudes and values of a democratic approach, ultimately failed. In this study of middle-class society, the conclusion is reached When exposed to the right information and a free society, Knowledge of the political situation, Their political rights as citizens and leaders as servants, officials, , Were The formidable political, political awareness came, demanding political developments in Iran. Adverse outcome of this research is to empower individuals and ruling elites in government , Can be brought into the political developments in Iran. Keywords: empowerment, political development, political culture, freedom of information, training.