عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه رهبری تحول آفرین وسلامت سازمانی مدارس متوسطه دخترالنه دولتی شهرستان شیراز از دیدگاه دبیران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه رهبری تحول آفرین وسلامت سازمانی مدارس متوسطه دخترالنه دولتی شهرستان شیراز از دیدگاه دبیران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58057
    تاریخ دفاع
    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    چکیده: تحقیق حاضر با هدف" بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با سلامت سازمانی مدارس متوسطه دخترانه دولتی شهرستان شیراز از دیدگاه دبیران" برحسب نحوه گردآوری داده ها به روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 2600 نفر بود که تعداد 156 نفر به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. جهت سنجش وارزیابی میزان رهبری تحول آفرین از پرسشنامه استاندارد(MLQ-5X) وجهت بررسی میزان سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد(OHI) استفاده شده است که پایائی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95% و 94% بدست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام و آزمون تی تک نمونه ای، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی، استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری تحول آفرین و سلامت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفه های رهبری تحول آفرین سه بعد انگیزش الهام بخش، مدیریت بر مبنای استثناء(فعال) و ملاحظه فردی به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات سلامت سازمانی را دارا هستند و ابعاد ساخت دهی، مراعات و نفوذ مدیر نیز به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات رهبری تحول آفرین را دارا هستند. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نیز نشان داد که عامل رهبری تحول آفرین در حد قوی و عامل سلامت سازمانی در حد متوسط در مدارس متوسطه دخترانه دولتی شهرستان شیراز از دیدگاه دبیران وجود دارد. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی توکی نیز دریافتیم که اختلاف رهبری تحول آفرین و سلامت سازمانی در 4 ناحیه معنی دار است. واژه های کلید ی : رهبری تحول آفرین، سلامت سازمان، مقطع متوسطه
    Abstract
    Abstract: This Study aimed to investigate the relationship between transformational leadership& prganizational healh of public high scholls foe girls in shiraz city from teachers' point of view. The research method was descriptive-corralative and the statistical population consisted 2600 teachers, that 156 persons was selected randomly using cluster. In order to collect data 2 questionnaire were used.1-transformational leadership(MLQ-5X)(?=95%), 2- organizational health(OHI)( ?=94%), pearson correlation;stepwise regression; tukey; scheffe; one way anova and t-test(one-sample& independent) were used to analysis of data. Finding showed that there are a positive relationship between transformational leadership& organizational health.regression result show that transformational leadership components such as intellectual simulation; management by exception(active) and individual consideration can predict organizational health orientation ; and organizational health components such as initiating structure; consideration; principal influence can predict transformational leadership orientation in public high schools for girls in shiraz city from teachers' point of view. One sample t-test indicated that high level factor of transformational leadership & moderate factor in organizational health exist in public high schools for girls in shiraz city from teachers' point of view. By using anova;tukey;scheffe test found that the difference between transformational leadership & organizational health in four area is significant. Key word: transformational leasership, organizational health,high schools