عنوان پایان‌نامه

رابطه بین ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی : نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی . شناختی و هیجانی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی : نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی . شناختی و هیجانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61421
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی ، هیجانی و شناختی در رابطه بین ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان است . برای انتخاب گروه نمونه ( 700 دانش آموز ) از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای استفاده شد . پرسشنامه ده خرده مقیاس در برگیرند? ( ادراک از ساختار کلاس بلک برن ، 1998، اهداف پیشرفت میلر و میگلی ، 2004 ، هیجان های تحصیلی پکران و همکاران ، 2005 و یادگیری خود تنظیمی گرین و میلر 2004 ) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفتند . برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی از نمره پایان ترم درس ریاضی استفاده شد. بر اساس پیشین? پژوهش ، مدل اولیه ای برای بررسی روابط این متغیرها در نظر گرفته شد . داده ها با بهره گیری از تحلیل عامل تأییدی ، محاسبه ضریب آلفای کرانباخ و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند . نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل با داده های این پژوهش برازشی مناسب دارد . در مجموع یافته ها نشان داد که ادراک یا برداشتی که دانش آموزان از ویژگی های مختلف روانی – اجتماعی کلاس دارند بر نگرش آنها جهت مشارکت در فعالیت های یادگیری و انتخاب نوع هدف پیشرفت شان تأثیرگذار است ، از آنجا که جهت گیری هدفی در موقعیت های تحصیلی ، مبین انگیزه ی فرد از تحصیل است و به همین دلیل تمایلات ، کنش ها و پاسخ های هیجانی او را در موقعیت های یادگیری ، تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به شکل گیری هیجان های تحصیلی خاصی در دانش آموزان می شوند ، هیجاناتی چون خشم ، اضطراب ، لذت و کسلی که به طور معناداری با منابع شناختی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان رابطه دارد و عمیقاً بر افکار و اعمال ایشان تأثیر می گذارند . .
    Abstract
    abstract: The purpose of this research is to study the mediating role of motivational, emotional and cognitive variables in the correlation between the perception from the class structure and academic achievement in students. The multi-stage random cluster sampling method was used to select the sample (700 students). A ten subscale questionnaire was used as a study tool which included: the perception of Blackburn’s class structure (1998), Miller and Miguel’s achievement goals (2004), Pekran et al’sacademic emotion (2005), and Greene and Miller’s self-regulated learning (2004). The mathematic final exam grade was used to assess the academic achievement. Based on the research background, a basic model was considered to study the correlation between these variables. The data analysis was performed by using the confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha coefficient and path analysis. The results showed that the proposed model fit the data properly. In general, the results also revealed that student’s perception or understanding from different psycho – social features of the class, affects “their attitudes toward participation in learning activities” and “how to select the type of their achievement goal”. Since the goal orientations in the academic situations, represents the ones individual impetus to study, therefore affects his desires, actions and emotional responses to learning situations and lead to formation of the special academic emotions in the students. Emotions such as anger, anxiety, joy and weary which are related significantly to the cognitive resources, self regulated learning strategies and student’s characteristics and profoundly influence their thoughts and actions. Keywords: perception from the class structure, achievement goals, academic emotions, self regulated learning and academic achievement