عنوان پایاننامه
بررسی کیفیت فعالیت های آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان بر اساس مدل تحلیل اهمیت - عملکرد
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56338
- تاریخ دفاع
- ۰۶ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیامک صادقی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده هدف از این پژوهش، بررسی کیفیت فعالیتهای آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بو¬علی سینا همدان بر اساس مدل تحلیل اهمیت – عملکرد ((IPA بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده-ها، توصیفی پیمایشی بود.پژوهش مشتمل بر دومرحله اصلی بود .در مرحله اول نمونه¬ای به حجم 350 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان ، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای (با در نظر گرفتن نسبت جنسیت و مقطع) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه محقق ساخته¬ای بود که کیفیت فعالیت¬های آموزشی را در 7 بعد اهداف، محتوا، روش تدریس، ویزگی¬های اساتید ، ساختار ، امکانات و شیوه¬های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و در دو سطح ادراکات و انتظارات اندازه می¬گرفت. روایی پرسشنامه بر اساس دید¬گاه متخصصان بررسی و تایید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (96 درصد) بدست آمد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمونهای t برای دو گروه همبسته ، t برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت فعالیتهای آموزشی در مجموع و به تفکیک ابعاد شکاف منفی و معنی داری وجود داشت.نتایج همچنین نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان نسبت به کیفیت فعالیت¬های آموزشی، از لحاظ متغیر¬های جنسیت ، سال تحصیل و وضعیت اشتغال تفاوت معناداری وجود داشت. در مرحله دوم مولفه¬های کیفیت فعالیت¬های آموزشی وارد ماتریس IP شدند و موقعیت هر کدام از آنها در چهار ربع ماتریس مشخص شد . مولفه¬هایی که در ربع اول ( اهمیت بالا - عملکرد پایین) ماتریس قرار دارند به عنوان نقاط ضعف سیستم، جهت اقدام اصلاحی و بهبود در اولویت قرار دارند. مولفه¬هایی که در ربع دوم (اهمیت بالا- عملکرد بالا) ماتریس قرار دارند در وضعیت نسبتا مناسب بوده و باید این وضعیت تداوم یافته و حفظ شود. مولفه¬هایی که در ربع سوم (اهمیت پایین - عملکرد پایین) ماتریس قرار دارند برای عملکرد سیستم تهدید کننده نبوده و نیازمند به اصلاح فوری نیستند . نهایتا مولفه¬هایی که در ربع چهارم (اهمیت پایین – عملکرد بالا) ماتریس قرار دارند بیانگر نقاط قوت غیر مهم است و بهتر است تلاش¬ها و منابع صرف¬شده در جای دیگر تمرکز یابد. واژگان کلیدی: کیفیت فعالیت¬های آموزشی. مدل تحلیل اهمیت - عملکرد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه بوعلی¬سینا
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to evaluate the quality of the educational activities of the Faculty of Literature and Humanities of Bu Ali Sina University in Hamedan, based on the importance- performance analysis model. The research was applied in respect of its goal and regarding data collection method, it was descriptive survey. The research included two main stages. In the first stage, a sample size of 350 undergraduate and graduate students in the Faculty of Literature and Humanities of Bu-Ali Sina University were selected through stratified random sampling method (with consideration of ratio of gender and academic level) and were examined. The instrument to collect the data was a researcher-made questionnaire which measured seven dimensions of quality of educational activities, including objectives, content, teaching method, teachers’ characteristics, structure, resources and the evaluation methods of academic achievement at two levels of perceptions and expectations. The validity of the questionnaire was examined and approved according to some experts’ view and its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient (96 percent). Also, t test for two dependent groups, t test for two independent groups, one way ANOVA and Tukey’s test were used to analysis the data. The results showed that there was a significant and negative gap between students’ perceptions and expectations for learning activities in general and in separate dimensions. The results also showed that there were significant differences between students’ view of quality of educational activities in terms of the variables of gender, years of education, and employment status. In the second stage, components of the quality of educational activities were entered into the IP matrix and the situation of each one was determined in the four quarters of the matrix. The components in the first quarter of the matrix (the high importance - low performance), as the system’s weak points, have priority for corrective action and improvement. The components in the second quarter of the matrix (the high importance- high performance) are relatively in a good condition and this situation should be continued and maintained. The components in the third quarter of the matrix (the low importance - the low performance) are not threatening for the system and do not require immediate correction. Finally, components that are in the forth quarter of the matrix (the low importance - high performance) represent non-significant strength points and it is better for spent efforts and resources to be centered somewhere else. KEYWORDS: quality of educational activities, Importance – Performance Analysis Model, the Faculty of Literature and Humanities, Bu-Ali Sina University