عنوان پایاننامه
هویت فرهنگی محلی، ملی و جهانی و روزش فوتبال در ایران (مطالعه تطبیقی باشگاه های پرسپولیس تهران و گهر دورود لرستان)
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4478;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56983
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- ابراهیم خدایی
- استاد راهنما
- ناصر فکوهی
- چکیده
- در این تحقیق بر رابطه ورزش فوتبال و هویت فرهنگی، در سطوح محلی، ملی و جهانی تمرکز شده است. داده های این تحقیق با مشاهده مشارکت آمیز، مصاحبه مردم نگارانه و تکنیک های دیگر مطالعه میدانی در بازی های دو تیم پرسپولیس تهران و گهر دورود گردآوری شده اند، از خوش شانسی های این مطالعه میدانی، این بود که یکی از دو نمونه مورد تحقیق، در حین مطالعه به گونه کاملا پیش بینی نشده، از دسته یکم فوتبال به لیگ برتر صعود کرد و محقق توانست مشاهده کند چگونه این صعود، معنای فوتبال را برای مردم لرستان عوض نمود. در بررسی پیشینه مطالعه اجتماعی ورزش به این نتیجه رسیده ام نگاه پژوهشگران ایرانی بیشتر آسیب شناختی (با تمرکز بر مسأله وندالیسم در میان تماشاگران فوتبال) و با رویکرد "علوم اجتماعی در خدمت ورزش" بوده است درحالی که می توان برعکس، "ورزش را در خدمت اندیشه و کنجکاوی های علوم اجتماعی" شمرد و از طریق شناخت میدان ورزش در پی شناخت جامعه و انسان بود، در میان شاخه های علوم اجتماعی، رشته انسان شناسی توجه ناچیزی به ورزش مدرن داشته است. در این تحقیق به مفهوم "ملی گرایی ورزشی" پرداخته ام که حکایت می کند که چگونه دولت های ملی به تکوین ورزش مدرن یاری رساندند و متقابلا ورزش در خدمت ملت سازی و بیان و تقویت احساسات ملی در آمد، جنبش های قومی و محلی نیز همیشه پیوندی با ورزش برقرار کرده اند. در این تحقیق تاریخ تکوین ورزش فوتبال به سه مرحله استعماری، ملی گرایی ورزشی و جهان-محلی شدن تقسیم شده است. فوتبال میدان مناسبی برای مشاهده فرایندهای جهان محلی شدن است. فوتبال ورزشی با قوانین جهان شمول است اما در هر سرزمین (در این تحقیق تهران و لرستان) ویژگی های محلی به خود می گیرد، لرها در حمایت خویش از تیم گهر در پی اثبات حضور خویش در نقشه کشور و اشاره به توانمندی ها و در عین حال محرومیت های خود هستند، حال آن که پرسپولیسی ها به تاریخچه و جایگاه تیم شان و هواداران بی شمار آن می بالند و خود را بخشی از یک سبک زندگی می دانند که آن را جهان شمول تلقی می کنند. در قیاس با مفهوم "ملی گرایی ورزشی" که مدعی است ورزش بستری برای بیان و تقویت انواع ملی گرایی و محلی گرایی است، من از فرایند "جهان-محلی شدن ورزشی" سخن می گویم که طی آن ورزش واسطه ای می شود تا "مردم"، "کالاها"، "رسانه ها"، "دارایی ها" و "ایدئولوژی ها" فارغ از قید "محل" به گردشی
- Abstract
- This study discusses the relation between football (soccer in the US) and cultural identity in local, national and global levels. The data have been collected through participant observation, ethnographic interview and other field study techniques, in Perspolic-e-Tehran FC and Gahar-e-Doroud FC games in Iranian leagues (lig-e-daste-yek and lig-e-bartar). I critically have studied Persian social researches about sports; these often consider the subject pathologically and try to use social sciences to improve sports. On the contrary, sports can be used as a subject of our curiosities about society and culture. In this research I explain the concept "sportive nationalism" that means how nation-states help modern sports in its development and how sports facilitates nation-building and expression and reinforcement national emotions and symbolization of nationalism. I divided the history of football in three stages: colonialism, nationalism and globalization. Football is suitable topic to see Glocalization processes, it has a real global laws and events but it leads to different traits and signals in any society (I saw in my field study different meanings for football in Luristan and Tehran). In comparison to "Sportive Nationalism", I have used "Sports Glocalization" to emphasis on the process in which sports becomes an intermediate for circulation of "people", "medias", "goods", "properties" and "ideas" in an universal level (deterritorialization), then take local functions and meanings in any location and society.