رابطه متغیرهای بافتی (ادارک از روابط والدینی و اداراک از محیط کلاس ) و متغیرهای فردی (خوش بینی ) با تحول مثبت دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58778;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2000
- تاریخ دفاع
- ۳۰ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهسا صالح نجفی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده: تحول مثبت جوانی، یک مفهوم یا سازه ی مبتنی بر توانمندی است که می توان آن را به عنوان «درگیر شدن در رفتار اجتماعی مثبت و اجتناب از رفتارهایی که سلامتی و آینده ی فرد را به خطر می اندازد» تعریف کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای بافتی(ادراک از روابط والدینی و ادراک از محیط کلاس) و متغیر فردی(خوش بینی) با تحول مثبت دانش آموزان است. گروه نمونه شامل 600 دانش آموزان (251 پسر و 349 دختر) پایه دوم دبیرستان های نظری شهر تبریز، به روش خوشه ای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه ای متشکل از مقیاس ادراک والدین (POPS؛ گرولینک و همکاران، 1997)، مقیاس ادراک فعالیت های کلاس( MCA؛ جنتری، گابل و ریزا، 2002)، پرسشنامه جهت گیری زندگی(LOT؛ شی یر و کارور، 1995) و مقیاس تحول مثبت(PYD؛ موسسه تحقیقات کاربردی در تحول جوانان، 2010) را پاسخ دادند. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه(گام به گام) نشان داد که هر یک از متغیرهای بافتی و فردی بر تحول مثبت دانش آموزان تاثیر معناداری دارند و 36 درصد از واریانس تحول مثبت توسط(حمایت از خودمختاری والدین، علاقه، خوش بینی، انتخاب و گرمی والدین) قابل تبیین است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو جنس در مولفه های تحول مثبت تفاوت معناداری وجود ندارد. کلید واژه ها: ادراک از روابط والدینی، ادراک محیط کلاس، خوش بینی، تحول مثبت
- Abstract
- Abstract: Positive youth development is a strength- based conception of development that can be defined as the engagement in pro- social behaviors and avoidance of health compromising behaviors and future jeopardizing behaviors. The main purpose of present study was to investigate the relationship between contextual variables (perception of parental relationship, perception of classroom environment) and individual variable(optimism) with positive youth development. 600 students (25 1 boys, 349 girls) selected through cluster sampling method, completed a questionnaire which consisted Perception of Parents Scale(POPS, Grolenick, et al,1997), perception of My Class Activity(MCA, Gentry, Gable, & Rizza,2002), Life Orientation Questionnaire(LOT, Scheier & Carver,1995) and Positive Youth Development(PYD, Institute for Applied Research in Youth Development). Results of stepwise regression showed that each of contextual and individual has a significant relationship on positive development of students and(perception of parental autonomy, interest, optimism, selection and parental warmth) has explained 36 of variance of positive development. The results of MANOVA showed no significant difference between two sexes. Keywords: perception of parental relationship, perception of classroom environment, optimism, positive development