عنوان پایان‌نامه

روشن گری روایت تاریخی قدرت ( نقد و بررسی سه تاریخدان اروپا محور)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "روشن گری روایت تاریخی قدرت ( نقد و بررسی سه تاریخدان اروپا محور)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3298;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57738
    تاریخ دفاع
    ۲۷ آذر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سعید حاجی ناصری

    عصر روشن¬گری، بسیاری از پیش¬پنداشت¬های گفتمان «غرب» و «دیگری» را تولید کرد. در چارچوب علم ¬اجتماعی نوظهوری که روشن¬گری زاینده آن بود، روایتی از تاریخ ارائه شد که در آن، غرب نمونه و مقیاس پیشرفت اجتماعی، عقلانیت و تحول، و «دیگری» ضد مطلق و نفی هر چیزی که غرب مظهر آن بود، تصور ¬شد. بنابراین وجود «دیگری» برای شکل¬گیری روشن¬گری غرب ضروری بود. غرب بدون دیگری قادر نبود خود را به منزله اوج تاریخ بشناساند. این دوگانه¬انگاری¬ حتی زمانی که جامعه¬شناسی مدرن شکلی علمی و تجربی ¬به خود گرفت به درون آن راه یافت و بازتولید شد. بر این مبنا مدعای پژوهش حاضر این است که آثار تاریخدانان مهم غربی در این زمینه، دارای سوگیری ایدئولوژیک است. این پژوهش در صدد یافتن فرضیاتی در پاسخ به این امر است که این سوگیری ایدئولوژیک چه کارکردهایی برای انسان غربی به معنای اعم و برای تاریخدانان و جامعه¬شناسان به مفهوم اخص دارد؟ و با بررسی آثار سه تاریخدان اروپامحور، یعنی ماکس وبر، جارد دایاموند و دیوید لندز به این نتیجه می‌رسد که فلسفه تاریخ روشن‌گری مبتنی بر مقولات ارزشی دوگانه، نیاز به معنادارسازی زندگی مدرن را در غیاب دین پاسخ می‌داد؛ هم¬چنین تاییداتی در مورد برتری هویت غربی نسبت به سایر هویت¬های تمدنی به دست می¬داد.
    Abstract
    Enlightment age engendered many preconcepts of “the west” and “the rest” discourse. In framework of social science wich was generated by enlightment, narration of history was presented, which west was conceived as a pattern and criterion of social development, rationality and revolution. And the rest was perceived absolutely opposite to whatever the west was its symbol. This presence of the rest was necessary to formation of the west enlightment. The west coud not present itself as climax of history without the rest. Even when modern sociology was emerged in scientific and empirical formation, this dualism got in to it and reproduced. There for this study suggests that works of eminent historian of the west are prejudiced idealogicaly. This study is attempting to find hypotheses to response the question that what are the functions of idealogic prejudice for the west man generally and for historians and sociologists specifically? By analysing works of three eurocenteric historians, Max Weber, Jared Diamond and David Landes, this study concluds that philosophy of enlightment history based on values of dualism has the need to make the modern life meaningful in absence of religion and confirms advantage of the identity over other civilization identities.