عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان اثر بخشی CBT در افزایش خودکار آمدی ، تاب آوری و تنظیم هیجان در دانش آموزان با مشکلات چند فرهنگی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان اثر بخشی CBT در افزایش خودکار آمدی ، تاب آوری و تنظیم هیجان در دانش آموزان با مشکلات چند فرهنگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56038
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱

    هدف این تحقیق بررسی کارآمدی درمان شناختی رفتاری درافزایش خودکارآمدی، تاب آوری و تنظیم هیجان هادردانش آموزان ایرانی با مشکلات چندفرهنگی است. این مطالعه درچهارچوب دیدگاه CBT، "طراحی درمان"و"مداخله درمانی"درجهت حل یاکاهش مشکلات روانی افرادی که دراثر تجربه ی چند فرهنگی بودن به آن دچار شده اند، انجام گرفته است. جامعه پژوهش حاضر عبارت از دانش آموزان مدرسه تطبیقی و بین المللی دخترانه مقطع دبیرستان پایه های اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی91-90 است. این مطالعه یک پژوهش آزمایشی است که در آن از الگوهای "پیش-آزمون" و "پس-آزمون" در مقایسه با "گروه کنترل" استفاده شده است. بدین منظور پژوهش برروی گروه نمونه ی 25 نفری از دانش آموزان دخترکه به طورتصادفی در2 گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند انجام شده است. تمام دانش آموزان گروه آزمایش پیش از آغاز درمان و8 هفته پس از درمان و همچنین گروه کنترل اما بدون آموزش شناختی رفتاری با استفاده از ابزارهای پژوهش که شامل پرسشنامه های تاب آوری، خودکارامدی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان می باشد مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه های آزمایش به مدت 8 جلسه(هر جلسه 5/1 ساعت) تحت آموزش شناختی رفتاری قرار گرفتند. پس از اجرای آموزشها مجددا تمامی آزمونها در دو گروه اجرا گردید. داده های جمع آوری شده در مورد فرضیه های مورد مطالعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری بر تاب آوری، خودکارآمدی و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان گرچه تفاوت وجود داشته اما اثر معنادار نداشته است. کلید واژه ها: درمان شناختی - رفتاری، تاب آوری، خودکارآمدی، تنظیم شناختی هیجان، دانش آموزان چندفرهنگی
    Abstract
    Abstract The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive behavioral therapy on Self- efficacy; Resiliency and Cognitive Emotion Regulation of Iranian multiculture students. This study has been conducted from CBT point of view, "Treatment plan" and "intervention" framework to solve or alleviate mental health problems for those who suffer due to multi-cultural experience. The study population consists of International female high school students in first and second grades in the city of Tehran on the school year 90-91. This is an experimental research study, in which the models' pre - test " and " post – test” was used to be compared to “control group ". For this purpose, the study was conducted on 25 female students who were chosen as a sample to be divided in 2 groups of control and experimental. All these students on both the experimental and control groups before the 8 week intervention were given 3 tests which consisted of Resilience, Self-efficacy and Cognitive Emotion Regulation to be completed for evaluation. The control group was used without having any training of cognitive behaviore during the 8 weeks, though the experimental group was undertrained in cognitive behavior for 8 sessions (each session, 1/5 h). After intervention, the tests were once again performed on both groups. The Data collected based on the hypotheses of the study was analyzed statisfically. The results derived from the statistical analysis of the data showed that the training of cognitive Behavioral method on Resiliency, Self-efficacy and Cognitive Emotion Regulation of multicultural students made a positive difference, though it has no significant effect on the above variables. Keywords: Cognitive behavior therapy, Self-efficacy, Resiliency, Cognitive emotion regulation, Multicultural Students