رابطه اشتیاق استاد و هیجان های تحصیلی با انگیزش زبان خارجه دانشجویان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57762
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهناز دهقان طزرجانی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اشتیاق استاد و هیجان های تحصیلی (لذت، افتخار، خشم، اضطراب، شرم و بی حوصلگی) با انگیزش زبان خارجه دانشجویان بود. بدین منظور، 656 دانشجوی کارشناسی که درس زبان عمومی را در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-91 اتخاذ کرده بودند از دانشگاه های تهران، شهیدبهشتی و شهید رجایی (که به طور تصادفی از بین دانشگاه های دولتی شهر تهران انتخاب شده بودند) انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از مقیاس جهت گیری های یادگیری زبان (LLOS-IEA) (نوئلز و همکاران، 2003)، پرسشنامه بی واسطگی رفتار غیرکلامی (ریچموند، گرهام، و مک کراسکی، 1987) و پرسشنامه هیجانات پیشرفت- زبان (پکران، گوتز و فرنزل، 2005) استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که اشتیاق استاد وهمه هیجان های تحصیلی با انگیزش درونی، بیرونی و بی انگیزگی رابطه معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که اشتیاق استاد برای هیچکدام از جهت گیری های انگیزشی پیش بین نیست. نتایج همچنین نشان داد که 31 درصد واریانس انگیزش درونی، توسط هیجان لذت و در گام دوم افتخار تبیین می شود. برای انگیزش بیرونی، به ترتیب، افتخار، لذت و بی حوصلگی پیش بین هستند و این هیجان ها 13 درصد واریانس انگیزش بیرونی را تبیین می کنند. خشم و بی حوصلگی نیز 13 درصد واریانس بی انگیزگی را تبیین می کنند.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study was to explore the relationship between professor’s enthusiasm, academic emotions (enjoyment, pride, anger, anxiety, shame and boredom) and students’ foreign language motivation. 656 graduate students were selected from Tehran University, Shahid Beheshti University and Shahid Rajaee University (which were selected randomly among state universities of Tehran). The data for this study was collected through Language Learning Orientations Scale (LLOS-IEA) (Noels & et. al, 2003), Achievement Emotions Questionnaire-L (AEQ-L) (Pekrun, Goetz, & Frenzel, 2005), and Nonverbal Immediacy (NVI( questionnaire (Richmond, Gorham, & McCroskey, 1987). The results showed that professor’s enthusiasm and all of the academic emotions are significantly related to intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation. Stepwise regression analysis showed that enjoyment and pride are respectively the best predictors for intrinsic motivation and they explain 31% of intrinsic motivation variance. Pride, enjoyment and boredom are respectively best predictors of extrinsic motivation and explain 13% of extrinsic motivation variance. Anger and boredom explain 13% of amotivation variance.