نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمال کاری تحصیلی در پیش بینی میزان وابستگی به اینترنت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55201
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- پریا مهمان پذیر
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده اینترنت جزء لاینفک زندگی امروزی جوانان در اقصی نقاط جهان است.پژوهشگر در اجرای پژوهش حاضر به دنبال شناسایی نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمال کاری تحصیلی در پیش¬بینی میزان وابستگی به اینترنت دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران بوده است. تعداد 408 نفر ( 219 پسر و 189 دختر) از دانشجویان دانشکده¬های علوم رفتاری و فنی مهندسی دانشگاه تهرانبه شیوه¬ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس وابستگی به اینترنت دیویس،(2001)،پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرانمن (1988) و مقیاس ارزیابی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از شاخص های توصیفی نشان داد؛ سه اولویت نخست جستجوی اینترنتی دانشجویان به ترتیب، چک کردن پست الکترونیک، رفتن به شبکه های اجتماعی و ذخیره اطلاعات؛ سه اولویت بعدی استفاده از سایت های خبری و رسانه ای، چت کردن و موزیک و سه اولویت آخر آن ها بازی های اینترنتی، بدون هدف پرسه زدن و سرزدن به سایت های مستهجن بود. همچنین براساس نرم مقیاس دیویس (2001)، 133 نفر (حدود 32 درصد) از دانشجویان از لحاظ میزان وابستگی به اینترنت در طبقه افراد عادی،250 نفر (حدود 61 درصد) دارای وابستگی خفیف و 25 نفر (حدود 6 درصد) از شرکت کنندگان نیز دچار اختلال وابستگی به اینترنت بودند. یافته های حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که اهمال کاری در انجام تکالیف و اهمال کاری در آماده کردن مقاله های پایان ترم با وابستگی به اینترنت رابطه مثبت و معنی دار و با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی داری دارند. درحالیکه اهمال کاری در آماده کردن امتحان با وابستگی به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی همبستگی معنی داری نشان نداد. همچنین بین وابستگی به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد. براساس نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در پیش بینی میزان وابستگی به اینترنت نقش اصلی را دارد و پس از آن در گام دوم اهمال کاری در انجام تکالیف توانست نقش معنی داری ایفا کند. نتایج همچنین نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی از لحاظ میزان وابستگی به اینترنت دانشجویان پسر در مقایسه با دانشجویان دختر وابستگی بیشتری گزارش کردند. بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که وابستگی به اینترنت پدیده ای شایع در بین دانشجویان دانشگاه تهران است و عدم خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری در انجام تکالیف تحصیلی آن را تشدید می کند. کلید واژه ها:وابستگی به اینترنت، اهمال کاری تحصیلی، آماده کردن تکالیف، آماده کردن مقاله های پایان ترم، آماده کردن امتحان، خودکارآمدی تحصیلی
- Abstract
- Abstract The Internet is becoming an integral part of daily lives of youths in many parts of the world. The purpose of this research was to study the role of academic self-efficacy and dimensions of academic procrastination in predicting the levels of Tehran university graduate students’ internet dependency. 408 subjects (219 male and 189 female) among graduate students of behavioral sciences and Engineering colleges of Tehran University have been selected by cluster sampling. For data collection, the internet dependency scale (IDS, Davis, 2001),college academic self-efficacy questionnaire, academic self-efficacy scale (CASEA, Owen & Fronman, 1988), and procrastination assessment scale-students (PASS; Soloman & Rothblum, 1984) had been used. Data analyzed by descriptive measures and statistical inference.The findings of descriptive measures showed that students’ first internet searching priorities was check mail, using social networks and gathering information respectively. Their subsequent internet searching priorities was news and media sites, chatting, and listening to music. Their final internet searching priorities was internet games, causeless wandering, and internet pornography viewing. also, according to Davis (2001) internet dependency scale norm, 133 subjects (about 32%) placed in normal class, 250 subjects (about 61%) was partly depended to internet, and 25 subjects (about 6%) had internet dependency symptoms. The finds of Pearson’s coefficient of correlation test showed that procrastination in preparing homework and procrastination in preparing term papers had a positive meaningful relation with internet dependency and had a negative meaningful relation with academic self-efficacy, whereas, procrastination in preparing tests had non-significant relation with internet dependency and academic self-efficacy. Also, there was a negative significant relationship between internet dependency and academic self-efficacy. The results obtained from stepwise regression analysis showed that academic self-efficacy has main role in predicting internet dependency. Afterwards, procrastination in preparing homework had meaningful role in predicting internet dependency. The results also showed that there wasn’t a significant difference in academic self-efficacy and academic procrastination among male and female students. But, the mean scores of male students in internet dependency were more than female students. As results, it can be said that internet dependency is epidemic phenomenon among students and low academic self-efficacy and procrastination in preparing homework accelerate it. Keywords: Internet dependency, academic procrastination, preparing homework, preparing test, preparing term paper, academic self-efficacy.