رابطه حرمت خود، منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر یزد
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54783
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سعید احمدی
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده بی شک یکی از چالش های مهمی که در نظام آموزش و پرورش هر کشور، سبب خسارات جبران ناپذیری به آموزش وپرورش هر کشور می زند افت تحصیلی می باشد. از عوامل مهم و مرتبط با پیشرفت تحصیلی می توان به عزت نفس ،منبع کنترل،خلاقیت اشاره نمود.هدف از این تحقیق بررسی رابطه عزت نفس،منبع کنترل وخلاقیت با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پایه اول دبیرستان شهر یزدبا حجم نمونه 432 نفر که به روش تصادفی مرحله ای، انتخاب شده اند می باشد یافته های پزوهش نشان می دهدکه بین عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارداما بین منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری یافت نشد.پس می توان نتیجه گرفت که شیوه اسناد دهی در دو جنس نمی تواند پیش بین خوبی در جهت پیشرفت تحصیلی باشدولی متغیرهایی چون عزت نفس و خلاقیت می تواند پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان پیش بینی کند. کلید واژه ها:پیشرفت تحصیلی،عزت نفس،منبع کنترل،خلاقیت
- Abstract
- Abstract Certainly, one of the challenges in education system is school dropout that causes irreparable damages in every country. It would not be an exaggeration to say the main concerns of education system in every country is attention to academic achievement and the prevention of school dropout. Educational psychologists believe that the factors such as self-stream, attribution and creativity can predict the academic achievement of students. This study tries to analyze the relationship between self-stream, locus of control and creativity with academic achievement. The participants were freshman that selected at random by using a descriptive method. They studied in high school in province of Yazd. The results of this study indicate that there was found a significant relationship between self-stream and creativity with academic achievement, but there was not found any relationship between locus of control and academic achievement. Keyword: self-esteem, locus of control, creativity, academic achievement.