عنوان پایان‌نامه

رابطه بین ادراک از شیوه های فرزند پروری سبک هی تفکر و جایگاه مهار با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان نور آباد



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین ادراک از شیوه های فرزند پروری سبک هی تفکر و جایگاه مهار با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان نور آباد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54419
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ادراک از شیوه های فرزند پروری، سبک های تفکر و جایگاه مهار با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهرستان نورآباد لرستان است و فرضیه های زیر مورد آزمون قرار گرفته است :- ادراک از شیوه های فرزند پروری قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند . - سبک های تفکر پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی می باشند.- نوع جایگاه مهار ( بیرونی ـ درونی ) قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی است. به همین منظور تعداد 320 نفر دانش آموز ( 176 پسر و 144 دختر ) سال سوم متوسطه به صورت تصادفی از میان 1900 نفر جامعه آماری انتخاب شدند و به مقیاس های ادراک از شیوه های فرزند پروری ( گرولنیگ و همکاران، 1997)، سیاهه سبک های تفکر (استرنبرگ و واگنر ، 1992 ) و پرسشنامه جایگاه مهار (راتر ، 1966 )پاسخ دادند. روایی مقیاس های مذکور نیز بررسی شد. در تحلیل داده از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد که فرضیه های 1 و 2 تایید ، اما فرضیه سوم تایید نشد و همچنین یافته ها نشان داد از بین سه مؤلفه شیوه های فرزندپروری ، حمایت والدین از خود مختاری بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی و از بین مؤلفه های سبک های تفکر به ترتیب سبک های نوع اول و دوم بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی هستند. کلید واژه: شیوه های فرزند پروری ، سبک های تفکر، جایگاه مهار و پیشرفت تحصیلی.
    Abstract
    Present research aimed to specify the relationship between perception from parenting methods, Thinking styles and locus of control with educational improvement of noorabad (a city in lorestan province ) high schools students in grade 3 . Following assumptions and queries were prepared and tested:- Perception from parenting methods is able to forecast students educational improvement . - thinking styles are educational improvement predictor . - locus of control type (internal – external )is able to forecast educational improvement.- how much is the share of each variable (i.e. parenting methods thinking styles and locus of Control) in educational improvement forecasting? - Is there any difference between girls and boys in terms of researched variables ? In this study, 320 students (176 boys and 144 girls )were chosen randomly from 1900 persons in statistical universe and the students replied to such scales as perception from parenting (Gro lnick et al ., 1997 ) ,thinking styles inventory (Sternberg and wagner ,1992) and locus of control questionnaire (Rotter,1996 ). In data analysis, correlation coefficient and multiple regressions were used in step by step style. Findings indicated that there is a significant difference between parenting methods and first and second types of thinking styles with students educational improvement, but the relationship between thinking style, third type and locus of control (external and internal ) was not significant . Also , findings revealed that , between components of parenting methods and thinking style , parental support for autonomy and first and second types of thinking styles are respectively the best educational improvement predictor . therefore, assumptions 1 and 2 were approved and third one was rejected . Keywords: parenting methods , thinking style , locus of control , educational improvement