عنوان پایاننامه
ارزیابی عملکرد مدارس هوشمند بر اساس مدل پنج مولفه ای و ارائه راهکارهای برا یتوسعه آنها در استان مازندران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55994
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مطهره حمزه رباطی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده طرح مدارس هوشمند گامی جدید در تطابق با عصر اطلاعات است که با تلفیق فناوری اطلاعات و برنامه¬های درسی، تغییرات اساسی در فرایند یاددهی- یادگیری و همچنین تغییری در نقش و وظایف معلمان و دانش¬آموزان ایجاد می¬کند. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی مدارس هوشمند براساس مدل مفهومی و مجموعه¬ای از شاخص¬های اندازه¬گیری جهت برنامه¬ریزی صحیح و ارائه راهکارهای مناسبی برای هوشمند¬سازی مدارس می¬¬باشد. عناصر اصلی مدل مفهومی مدرسه¬ی هوشمند شامل: محیط یاددهی یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه¬ای، زیرساخت توسعه¬یافته فناوری اطلاعات، مدیریت مدرسه توسط سیستم¬های یکپارچه رایانه¬ای، برخورداری از کادر آموزشی و ارتباط یکپارچه¬ی رایانه¬ای با مدارس دیگر می¬باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش مدارس هوشمند منتخب استان مازندران در نظرگرفته شده است که شامل کلیه مدیران(7n=)، کارشناسان فناوری¬اطلاعات (7n=) و کلیه معلمانی(220n=) است که جهت ارائه دروس¬شان از محتوای الکترونیکی استفاده می¬کنند. روش نمونه¬گیری در این پژوهش سرشماری کامل بوده است که تعداد نمونه برابر با تعداد کل جامعه (234) می¬باشد. با استفاده از پرسشنامه¬های محقق¬ساخته و چک لیست مشاهده اطلاعات لازم جمع آوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات 95% و پرسشنامه معلمان 88% بدست آمد. نتایج بدست آمده از شاخص¬های آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) نشان داد که سه مدرسه اندیشه، معرفت و نواب علیه در سطح مطلوب و چهار مدرسه آیت الله غفاری، آیت الله نائینی، امام جعفرصادق و شاهد در سطح نسبتا مطلوبی هستند. بنابراین با توجه به هدف اصلی پژوهش و براساس نتایج بدست آمده، این نتیجه گزارش خواهد شد که مدارس هوشمند استان در سطح نسبتاً مطلوب و نزدیک به استانداردهای مدل مفهومی مدرسه¬ی هوشمند می¬باشد. کلیدواژگان: مدارس هوشمند، ارزیابی، فناوری اطلاعات، مدل مفهومی مدرسه¬ی هوشمند
- Abstract
- The project of smart schools is a new step in the accordance to information age that with corporation of information technology and curriculum, it can create a fundamental changes in the teaching-learning process and the tasks of teachers and students too. The basic purpose of this study is to evaluate smart schools based on the conceptual model and the collection of measurement indicators for correct planning and in order to provide the right solutions for smart building of schools. The research plane is non-experimental and to say more specifically is descriptive-analytical. The Statistical population of this study is selected smart schools of Mazandaran province contained all principals, technology schoolmasters and all teachers that they use electronic contain for presenting their lessons. The sampling way of the study is complete census that the number of samples are equal to the whole society(234). The necessary information was collected with using of scholar-made questionnaires and observation check list. For determining of Questionnaire validity we have used the content validity and for estimating reliability, Cronbach,s alpha formula is used. The Cronbach,s alpha is gained for manager and IT deputies questionnaire % 95 and teachers questionnaire % 88. the results gained from Descriptive Statistics indicators (frequency, percent, mean) showed that Andishe schoole, Marefat and Navab-e Eleeh place in desirable level and four schools including Ayatollah Ghaffari, Ayatollah Naeini, Imam jafar-e sadegh and shahed placed in partly desirable level. regarding basic purpose of this study and obtained results, this can be resulted that smart schools of Masandaran province place in partly desirable level. Keywords: Smart School, Evaluation, Information Technology, Smart School Conceptual Model