عنوان پایاننامه
کاربردهای نظریه کنشگر (ANT) در پژوهش های انسان شناسی سازمان ها: مطالعه انسان شناختی شکل گیری شبکه و مناسبات کنشگران انسانی و غیر انسانی در سازمانی صنعتی - نفتی در عسلویه بوشهر
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62082;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4581
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- اباذر جابری
- استاد راهنما
- ابوعلی ودادهیر
- چکیده
- چکیده موضوع¬های اجتماعی در ایران پیچیدگی خاصی دارند ولی رویکرد¬های بین رشته¬¬ای ورود موفقی به این بغرنجی داشته¬اند. این تحقیق با رویکردی بین رشته¬ای از جامعه¬شناسی، روان¬شناسی، مدیریت و از رشته انسان¬شناسی با نگاه کاربردی، گرایش انسان¬شناسی سازمان¬ها را به کار می¬گیرد و با نگاهی به انسان¬شناسی علم و صنعت، انسان شناسی فنون و جامعه شناسی علم¬تکنولوژی، تحت نگرش جدید نظریه ای به نام نظریه کنشگر- شبکه به مطالعه یک سازمان نفتی می پردازد. این تحقیق همان طور که برای اولین بار در ایران با رویکرد نظریه کنشگر- شبکه به مطالعه سازمان می¬پردازد، می¬تواند مقدمه خوبی برای حوزه انسان شناسی سیبرگ نیز باشد، حوزه¬ای که به مطالعه انسان و فرهنگ تحت تأثیر دنیای سایبرنتیک و تکنولوژیک می-پردازد. تحقیقات مرتبط با علم_فنآوری گستره، انعطاف و قابلیت زیادی در مطالعات کاربردی و بین رشته¬ای از خود نشان داده¬اند. از دید محققان در این زمینه، همه مقولات اجتماعی علم فنآورانه هستند از جمله سازمان که وقتی صنعتی باشد به طریق اولی، علم فنآورانه است و این یعنی تکوین مشترک ساحت¬های اجتماعی و ساحت¬های فنی. در این تحقیق سعی شده با غنی سازی پیشینه موجود در حوزه علم¬تکنولوژی و بعد نظریه کنشگر- شبکه در زبان فارسی (که در حوزه اول بسیار کم و در حوزه دوم هیچ گونه منبعی وجود ندارد) تا حدی نزدیکی ذهنی به این رویکرد پیدا شود و بعد ضرورت آن طرح گردد. مطالعه سازمان با تعریف کلاسیک شروع می شود و تا برداشتی از آن به عنوان موجودی زنده، به معنی خالق خود ، ادامه می یابد. انسان شناسی سازمان¬ها در بیشتر مباحث، با مرکزیت مقوله فرهنگ مطالبش را ارائه می دهد، در این تحقیق ابتدا فاصله ایجاد شده بواسطه این نظریه با جامعه شناسی کلاسیک نشان داده شده و بعد از تعریف شاخص¬ها، به مقایسه مفاهیم اصلی حوزه سازمان از این نظریه و انسان شناسی سازمان¬ها با محوریت فرهنگ پرداخته می¬شود. این نظریه بین روش و یا نظریه بودن در گردش است، روش خاصی را برنمی¬تابد و توصیف و نوشتن را تنها روش می¬داند. در آخر عزت نفس در صنعتگر ایرانی در میدان تحقیق، با رویکرد نظریه کنشگر- شبکه مطالعه می شود. کلید واژه¬ها انسان شناسی سازمان¬ها، عوامل انسانی و غیر انسانی، نظریه کنشگر- شبکه، اتنوگرافی و توصیف، فرهنگ، قدرت، نظم، خود و احترام به خود
- Abstract
- ندارد