عنوان پایان‌نامه

حدود آزادی قراردادی در حمل و نقل دریایی کالا



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حدود آزادی قراردادی در حمل و نقل دریایی کالا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3545;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62662
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محسن ایزانلو

    امروزه آزادی قراردادی در حمل و نقل دریایی کالا به گونه‌های متفاوت حاکم است به طوری که می توان گفت در یکی از انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی (اجاره کشتی) نقش تعیین کننده‌ای دارد. با توجه به اهمیت مسئولیت متصدیان حمل و نقل و ضعف صاحبان کالا در ارسال مراسلاتشان قوانین دریایی و کنوانسیون‌های مطروحه در جهان سعی بر این نمودند که با ایجاد و طرح قوانین آمره از صاحبان کالا حمایت نمایند. با توجه به اینکه متصدیان حمل و نقل همواره در پی طرح و ایجاد راه گریز از قواعد ایجاد شده می‌باشند. بدیهی است هدف از تدوین پایان نامه، اصلاح قوانین دریایی در پیشبرد هرچه بهتر تدوین قراردادهای حمل و نقل و پیشرفت صنعت حمل و نقل دریایی کالا در حقوق کشور عزیزمان ایران است و با روش تحقیق کتابخانه‌ای و توصیفی ـ تحلیلی و رجوع به منابع و تحلیل عقاید نویسندگان می‌توان گفت ایرادات وارده به مقررات لاهه نسبت به قانون دریایی کشور ایران نیز وجود دارد که نیاز به اصلاح و بازنگری است و البته در بین سه کنوانسیون مطروحه کنوانسیون حمل دریایی کالای هامبورگ بیشتر منافع ارسال کننده را در نظر گرفته است و مقررات رتردام منافع متصدی حمل و نقل را بیشتر مورد توجه قرار داد و جنبه حمایتی آن کمرنگ‌تر می‌باشد.
    Abstract
    Nowadays, contractual freedom in maritime transportation of goods is different from the past. It could be argued that this factor has a determinant role in one of the varieties of maritime transportation contracts, namely, rent of vessels. Due to importance of the liability of transportation operators in one hand, and on the other hand the debility of owners in sending their goods, maritime regulations and related conventions in the world have tried to protect the owners by creating Jus cogens. As the operators always try to find a way to run away from the created regulations, it is obvious that the goal of this thesis is to correct maritime regulations so that the codification of transportation contracts and improvement of maritime transportation industry in the law of our beloved country, Iran, is reached. The methods used in this thesis are library research and descriptive-analytical and reference to resources and analyses of ideas of writers. It could be said that the posed objections to the Hague regulations is also valid about the maritime regulations of Iran and these regulations need correction and review. between the three conventions, the Hamburg maritime transportation convention has looked more into the benefits of the sender of goods and the Rotterdam regulation have looked more into the benefits of the operator and has less protective aspects.